Wyrok NSA z dnia 9 września 2016 r., sygn. I GSK 837/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Cezary Pryca sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 9 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ł. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 15 października 2014 r. sygn. akt I SA/Op 174/14 w sprawie ze skargi Ł. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 15 października 2014r., I SA/Op 174/14, Wojewódki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Ł. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] grudnia 2013r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w opłacie paliwowej za wrzesień 2012r.
W uzasadnieniu tego wyroku - przedstawiając przyjęty za podstawę rozstrzygnięcia stan faktyczny i prawny sprawy - Sąd pierwszej instancji wskazał, że na podstawie art. 37g, art. 37h, art. 37j, art. 37k, art. 37l, art. 37m, art. 37o ustawy z dnia 27 października 1994r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, (Dz.U. nr 256, poz. 2571), zwanej dalej u.a.p., oraz art. 207 § 1 w zw. art. 21 § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, (tekst jedn.: Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.), zwanej dalej O.p., Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu decyzją z dnia [...] września 2013r. określił Ł. W., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą K. W. Ł., zobowiązanie w opłacie paliwowej za wrzesień 2012r. w kwocie 1.500 zł, zaś Dyrektor Izby Celnej w Opolu po rozpatrzeniu odwołania podatnika decyzją z dnia [...] grudnia 2013r. utrzymał w mocy tę decyzję. Decyzję odwoławczą organ umotywował tym, że przeprowadzona kontrola podatkowa w firmie skarżącego wykazała, że nabyty przez stronę w miesiącu wrześniu 2012r., a następnie zużyty na cele własne olej napędowy w ilości 6 000 litrów, zakupiony od I. Sp. z. o.o. Biuro Handlowe Oddział w T., pochodził ze źródła, którego nie dało się ustalić, co oznacza brak podstaw do uznania, że od tego oleju został zapłacony podatek akcyzowy w należnej wysokości oraz opłata paliwowa. W toku prowadzonego postępowania kontrolerzy stwierdzili bowiem, że spółka ta nie posiadała Oddziału w T. a udzielona jej koncesja na obrót paliwami ciekłymi na mocy decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia [...] listopada 2004r. została cofnięta decyzją z dnia [...] listopada 2008r., ze względu na zaprzestanie prowadzenia działalności koncesjonowanej. Organy celne ustaliły nadto, że spółka nie składała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, jak i deklaracji dla podatku akcyzowego oraz nie figurowała w rejestrze podmiotów paliwowych. Od dnia 30 października 2009r. spółka ta zawiesiła nadto działalność gospodarczą a wznowienie tej działalności nastąpiło tylko na jeden dzień w okresie 28-29 listopada 2011 r. Ze złożonych przez stronę wyjaśnień wynikało, że współpraca ze spółką I. nie opierała się na żadnych kontraktach, czy też umowach handlowych. Jedynie przed rozpoczęciem współpracy skarżący dokonał sprawdzenia wiarygodności firmy w oparciu o dostarczone, przez jej przedstawiciela, kserokopie dokumentów KRS, datowanych na dzień 23 sierpnia 2006r. Zamówione telefonicznie paliwo dostarczane było do zbiorników skarżącego. Wraz z dostawą strona otrzymywała fakturę VAT odpowiadającą ilości dostarczonego danego dnia paliwa. Zapłata za dostarczone paliwo następowała w formie gotówkowej, a jedyne potwierdzenie zapłaty stanowił dowód KP wystawiany przez przedstawiciela firmy. Do dostarczonego paliwa nie były załączane certyfikaty jakości paliwa. Skarżący także nie występował o ich doręczenie. Powyższe ustalenia w ocenie organów celnych, pozwalały na stwierdzenie, że od 6 000 litrów oleju napędowego nabytego przez skarżącego we wrześniu 2012r. od tej spółki nie został zapłacony należny podatek akcyzowy oraz opłata paliwowa. W następstwie powyższego Dyrektor Izby Celnej w Opolu ostateczną decyzją z dnia [...] grudnia 2013r. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za wrzesień 2012r. Z tego też względu po stronie Ł. W. powstał również obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej za wyżej wskazany okres. Zgodnie bowiem z art. 37h ust. 1 i 2 u.a.p. wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów podlega opłacie paliwowej. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz. W ust. 4 tego przepisu wyszczególniono rodzaj tych produktów, w tym m.in. olej napędowy. Zgodnie z art. 37j ust. 1 pkt 4 u.a.p., obowiązek w zakresie opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciąży na podmiocie podlegającym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu i powstaje z dniem, w którym podmioty są obowiązane do zapłaty podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz gazu ( art. 37k ust. 1 u.a.p). Natomiast podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych, od jakich podmiot jest obowiązany zapłacić podatek akcyzowy (art. 37l ust. 1 u.a.p.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty