Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2016 r., sygn. I FSK 1976/14
Gminna jednostka budżetowa nie posiada podmiotowości podatkowej na gruncie podatku od towarów i usług. Takim podatnikiem jest bowiem gmina.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (spr.), Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Danuta Oleś, Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 11 września 2014 r. sygn. akt I SA/Rz 578/14 w sprawie ze skargi G. na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 września 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w sprawie o sygnaturze akt I SA/Rz 578/14, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 roku, poz. 270 ze zm.,) dalej p.p.s.a., uchylił zaskarżoną przez Gminę Miasto R. - Z. T. M. w R. na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2014 roku, w przedmiocie podatku od towarów i usług. Sąd określił, że interpretacja nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi
We wniosku o wydanie interpretacji został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny: Skarżący jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Miasto R., nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako samorządowa jednostka budżetowa, na podstawie Uchwały nr [...] Rady Miasta R. z dnia 7 lipca 2009 r. ze zm. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług; każdego miesiąca składa deklarację VAT-7. Zgodnie ze Statutem ZTM przedmiotem działalności podstawowej skarżącego jest m.in. planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a w szczególności: określanie zasad korzystania z przystanków - wydawanie potwierdzeń uzgodnienia zasad korzystania z przystanków będących w zarządzie ZTM. Powyższy zapis Statutu ma prawne umocowanie w art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dnia 1 marca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy (art. 16 ust. 4) umożliwiły pobieranie przez gminę opłat za korzystanie z przystanków i dworców, których gmina jest właścicielem albo zarządzającym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
