18.06.2015

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2015 r., sygn. II OSK 2781/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia NSA Zdzisław Kostka Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. R. i M. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. akt II SA/Gl 127/13 w sprawie ze skargi W. R. i M. R. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. akt II SA/Gl 127/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę W.R. i M.R. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Decyzją z dnia [...] października 2011 r. nr [...] Prezydent Miasta Dąbrowy Górniczej zatwierdził projekt budowlany i udzielił J.S. prowadzącej [...] w B. pozwolenia na budowę myjni samochodowej, zjazdu i chodnika przewidzianych do realizacji na działkach nr [...],[...],[...] i [...] k.m. [...] położonych w D. przy ul. [...]. W podstawie prawnej tej decyzji Prezydent Miasta Dąbrowy Górniczej wskazał przepisy art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104 K.p.a. W uzasadnieniu zaś stwierdził, że przedmiotowa inwestycja jest zgodna z decyzją ustalającą warunki zabudowy oraz spełnia warunki przewidziane w art. 32 - art. 36 ustawy Prawo budowlane.

Odwołanie od tej decyzji wniósł M.R. - współwłaściciel działek sąsiadujących bezpośrednio z terenem inwestycji. Decyzją z dnia [...] września 2011r. Wojewoda Śląski utrzymał mocy w mocy opisaną wyżej decyzję Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej. Od decyzji tej M.R. wywiódł skargę, w której zarzucił naruszenie art. 7 i 8 K.p.a. oraz § 4 ust. 5, § 6 ust. 2 pkt 3d i ust. 3 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również § 18 ust. 1, § 19 ust. 2, § 271 i § 272 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Następnie decyzja Wojewody Śląskiego z dnia [...] września 2011 r. została uchylona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Gl 961/11. W wyroku tym podzielono w zasadzie tylko jeden z formułowanych w skardze zarzutów. Z motywów tego orzeczenia wynika, iż za trafne Sąd uznał stanowisko Wojewody Śląskiego, że projekt lokalizacji objętej postępowaniem myjni samochodowej nie narusza przepisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowy Górniczej dla terenów położonych w rejonie ulic: Tysiąclecia, Al. J. Piłsudskiego, L. Kruczkowskiego, Al. Zagłębia Dąbrowskiego, Komuny Paryskiej, torów kolejowych PKP relacji Katowice - Warszawa zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej z dnia 11 marca 2004 r. nr XXIII/431/2004 (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2004 r. Nr 33, poz. 1069). W szczególności projekt ten nie narusza unormowania zamieszczonego w § 4 ust. 5 planu, zgodnie z którym inwestycja nie może powodować uciążliwości poza granicami działki. Sąd zgodził się ze stanowiskiem organu, że emisja hałasu i spalin związana z użytkowaniem projektowanej inwestycji nie wypełnia dyspozycji tego przepisu planu. Za zasadne Sąd uznał stwierdzenie, że lokalizacja myjni samochodowej w sąsiedztwie salonu sprzedaży samochodów i komisu samochodowego komponuje się z istniejącym zespołem zabudowy. Dalej Sąd wskazał, że z przedłożonego przez inwestora projektu zagospodarowania działki (s. 4) wynika też, że nie narusza on unormowań zawartych w § 6 ust. 3 miejscowego planu wprowadzających 50% maksymalny wskaźnik zabudowy oraz 80 % maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowanej i utwardzonej. Sąd zgodził się natomiast ze stanowiskiem skarżącego, że zatwierdzony decyzją Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza projekt budowlany naruszał przepisy § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie usytuowania wydzielonych miejsc postojowych względem granicy działki budowlanej. Sąd zauważył, że wprawdzie na etapie postępowania przed organem odwoławczym w dniu 23 marca 2011 r. wprowadzone zostały przez projektanta zmiany w projekcie zagospodarowania działki powodujące dostosowanie tej części projektu do wspomnianego unormowania, jednak okoliczność ta pozostała bez wpływu na wynik sprawy, w sytuacji gdy Wojewoda, mimo że zaakceptował tę, a także jeszcze inne zmiany wprowadzone do projektu budowlanego przez projektanta w dniu 19 stycznia 2011 r. (uzupełnienie dotyczące charakterystyki ściany oddzielenia przeciwpożarowego) i dniu 20 maja 2011 r. (zmiana usytuowania miejsca gromadzenia odpadów stałych), nie wydał decyzji reformatoryjnej opartej na przepisie art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a., lecz utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji z powołaniem się na przepis art. 138 § 1 pkt 1 tej ustawy. Utrzymanie w mocy decyzji organu pierwszej instancji oznaczało zaś pozostawienie w obrocie prawnym projektu budowlanego nieuwzględniającego wprowadzonych do niego zmian i poprawek.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne