13.01.2015 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2015 r., sygn. I OSK 216/14

Zasadniczy element norm prawnych statuujących specjalny zasiłek opiekuńczy i świadczenie pielęgnacyjne wyłączna różnicowanie sytuacji osób, które nie podejmują zatrudnienia oraz osób, które rezygnują z zatrudnienia przy ocenie uprawnienia do specjalnego zasiłku opiekuńczego. Zatem pojęciem rezygnuje z zatrudnienia należy objąć również stan faktyczny nie podejmuje zatrudnienia. Taka wykładnia ma pełne umocowanie w wartościach przyjętych w preambule Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, gwarantującej godność człowieka pozbawionego zdolności do samodzielnej egzystencji, w konstytucyjnej zasadzie demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej oraz konstytucyjnej zasadzie równości wobec prawa.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędzia NSA Joanna Runge- Lissowska Protokolant asystent sędziego Anna Dziosa- Płudowska po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Łd 664/13 w sprawie ze skargi E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie specjalnego zasiłku opiekuńczego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uwzględnił skargę E. S. na opisaną w sentencji decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu i orzekł o jej uchyleniu wraz z poprzedzającą ją decyzją Burmistrza Gminy Ł., z dnia [...] kwietnia 2013 roku, nr [...].

W jego uzasadnieniu Sąd ten podał, że zaskarżoną decyzją utrzymano w mocy decyzję, którą odmówiono E. S. przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad mężem H. S. Jako podstawę rozstrzygnięcia wskazano przepis art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) - dalej: K.p.a., art. 16a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006r., nr 139, poz. 992 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. z 2013 r., poz. 3), Jak wynika z ustaleń organów administracji dochód w rodzinie E. S. wynosi [...] zł miesięcznie, rodzina składa się z sześciu osób, mąż wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną, niezdolną do samodzielnej egzystencji. Jako przesłankę decyzji odmownej organ I instancji powołał fakt braku rezygnacji przez E. S. z zatrudnienia dla sprawowania opieki nad mężem. Wnioskodawczyni bowiem nie pracowała zawodowo, zajmując się wychowywaniem dzieci, czasowo będąc zarejestrowana w PUP jako bezrobotna bez prawa do zasiłku. Zatem nie mogła zrezygnować z pracy w celu opieki nad mężem. W odwołaniu od decyzji Burmistrza Gminy Ł. E. S. podniosła, iż nie miała możliwości podjęcia pracy, ponieważ wychowywała dzieci, a potem opiekowała się niepełnosprawnym mężem. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu uznało argumenty E. S. za niezasadne. Utrzymując w mocy decyzję organu I instancji, wskazało iż z oświadczenia odwołującej się z dnia 27 marca 2013 r. wynikało, że od 1995 r. nie pracuje zawodowo. Z uwagi na tę okoliczność nie mogła zrezygnować z zatrudnienia w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem H. S. I to stało się podstawą wydania decyzji niekorzystnych dla skarżącej, bo wspomniany przepis wymaga faktycznej rezygnacji z pracy zarobkowej, pozostającej w związku przyczynowym z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny. Świadczenie to ma wszak zrekompensować tej osobie zaprzestanie aktywności zawodowej. Natomiast niekwestionowany jest stan zdrowia męża skarżącej, który orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS z dnia [...] grudnia 2012r., nr [...], został uznany za niezdolnego do samodzielnej egzystencji do dnia 31 października 2017 r. Zatem posiada znaczny stopień niepełnosprawności w rozumieniu art. 3 pkt 21 lit. b ustawy. Jednak z wyłożonego powodu nie miało to znaczenia dla sprawy. Podobnie bez znaczenia dla oceny zasadności wniosku o przyznanie spornego świadczenia pozostaje trudna sytuacja materialna rodziny czy brak możliwości zapewnienia mężowi opieki przez innych członków rodziny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne