Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. I GSK 477/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 10 grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 1340/13 w sprawie ze skargi D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od D. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z 10 grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 1340/13 oddalił skargę D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z [...] lipca 2013 r., w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W przedsiębiorstwie D. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P.H.U. A. przeprowadzono kontrolę podatkową w wyniku której ustalono, że 11 stycznia 2010 r. skarżący kupił od niemieckiego kontrahenta samochód marki Mercedes-Benz GL 420 CDI 4 MATIC, rok prod. 2006. W przedłożonych przez skarżącego dokumentach, tj. dowodach rejestracyjnych niemieckim i polskim, niemieckiej i polskiej karcie pojazdu, zaświadczeniu o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym z [...] lutego 2010 r. umieszczono adnotację, że jest to pojazd ciężarowy z 2 miejscami siedzącymi.
Dyrektor Izby Celnej zaskarżoną decyzją z [...] lipca 2013 r., nr [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w G. z [...] kwietnia 2013 r., określającą skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym w kwocie 30 601 zł, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu.
Przywołując m.in. treść art. 3 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 3 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r., nr 3, poz. 11 ze zm.; dalej: upa) organ odwoławczy uznał, że samochód marki Mercedes-Benz GL 420 CDI, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym podlega opodatkowaniu akcyzą, jako samochód osobowy. Pomimo faktu, iż w wydanych przez organy niemieckie i polskie dokumentach znajdują się informacje, że jest to samochód ciężarowy, biorąc pod uwagę regulacje zawarte w ustawie o podatku akcyzowym, stosownym było dokonanie klasyfikacji pojazdu w oparciu o przepis art. 3 ust. 1 upa, odwołujący się do Nomenklatury Scalonej (CN). Organ odwoławczy zaakcentował, iż podstawowym zadaniem klasyfikowania towaru do pozycji CN 8703 lub też 8704 jest zbadanie zasadniczego przeznaczenia pojazdu - osobowego lub ciężarowego. Zdaniem organu, będący przedmiotem postępowania pojazd to samochód osobowy, zgodnie z klasyfikacją CN 8703 służący zasadniczo do przewozu pasażerów. Świadczy o tym fakt, że pojazd został wyprodukowany z homologacją osobową kategorii M1, czyli samochodu osobowego, co potwierdza informacja uzyskana od generalnego przedstawiciela marki Mercedes-Benz w Polsce. Nadto, w pojeździe tym nie dokonano zmian konstrukcyjnych, które prowadziłyby do zmiany typu samochodu, a w konsekwencji zmiany świadectwa homologacji, o czym świadczy niezmieniony numer homologacji w niemieckich dokumentach rejestracyjnych pojazdu. Oględziny pojazdu przeprowadzone [...] października 2012 r. wykazały, iż posiada on 5 miejsc do siedzenia z pasami bezpieczeństwa (mimo że tylne siedzenia w dniu oględzin były zakryte zabudową z płyty pilśniowej), po bokach - wzdłuż całej przestrzeni - po dwóch stronach pojazdu znajdują się przeszklone panele okienne, oszklone drzwi boczne w tylnej części pojazdu, posiada także oszkloną klapę bagażnika, specjalne miejsca do trzymania napojów dla pasażerów z tyłu, głośniki, elektryczne sterowanie okien z tyłu i z przodu, zabezpieczenie tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci i uchwyty podsufitowe, dywaniki i oryginalną tapicerkę boczną i podsufitową (jednolitą z oświetleniem), a całość wnętrza pojazdu jest typowa dla komfortowego samochodu osobowego. Wprawdzie pojazd posiada przegrodę oddzielającą w postaci kratki pomiędzy przestrzenią kierowcy i pasażera z przodu a przestrzenią tylną, jednak nie można uznać jej za trwałą, skoro przymocowana została tylko do zagłówków przednich foteli. Powyższe cechy i elementy, które istniały od momentu wyprodukowania przedmiotowego samochodu wskazują, że był on i jest głównie przystosowany do przewozu osób, jest to jego cecha przeważająca, a nie uzupełniająca.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty