Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2015 r., sygn. II GSK 1508/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia NSA Stanisław Gronowski Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w P od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R z dnia 5 marca 2014 r. sygn. akt II SA/Rz 1188/13 w sprawie ze skargi F H-U "W" P S j na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P z dnia [..] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 marca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w R (dalej: WSA w R) uwzględnił skargę F H - U "W " P sp. j. z siedzibą w P T (dalej: skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P (dalej: Dyrektor) z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym, uchylając zaskarżoną decyzję.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.
W dniu 3 listopada 2012 r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w P przeprowadzili kontrolę samochodu ciężarowego użytkowanego przez skarżącą, w trakcie której stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, co skutkowało, że pojazd jest nienormatywny, wymagający zezwolenia kategorii V na przejazd po drodze krajowej, po której poruszał się. Naczelnik Urzędu Celnego w P decyzją z dnia [..] maja 2013 r. nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 5000 zł, za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia kategorii V.
Po rozpatrzeniu odwołania Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję organu I instancj,i wyjaśniając w uzasadnieniu, że rzeczywista masa całkowita dwuosiowego pojazdu samochodowego przekroczyła dopuszczalną wartość 18000 kg przewidzianą dla tego typu pojazdów zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2003 r. Nr 32, poz. 262 ze zm.), dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych. Organ uznał w związku z tym, że nacisk osi pojazdu nie przekroczył wielkości dopuszczalnych, zatem właściwym dokumentem uprawniającym do poruszania po drodze publicznej na terytorium RP byłoby zezwolenie kategorii V. Zaznaczono jednocześnie, że w celu stwierdzenia, czy pojazd jest normatywny, czy też nie, organ celny pierwszej instancji uwzględnił maksymalne dopuszczalne błędy wskazań wagi, a przy ustalaniu masy całkowitej dopuszczalne błędy metody cząstkowych ważeń pojazdu. Analiza akt sprawy dowodzi, że w trakcie procesu ważenia nie miały miejsca żadne nieprawidłowości. Kierujący kontrolowanym pojazdem wystąpił z wnioskiem o powtórny pomiar pojazdu, stwierdzając, że nie zgadza się z wynikiem pierwszego ważenia. Organ celny uwzględnił wniosek i dokonał ponownego pomiaru, którego wyniki potwierdziły przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Kierujący pojazdem zaznaczył w treści obu sporządzonych protokołów, że nie zgadza się z wynikami ważenia i zauważył, że drugie ważenie wykazało większą masę całkowitą pojazdu, mimo że jeden z kierowców opuścił pojazd oraz że przy cofaniu waga wskazała niecałe 18000 kg. W ocenie organu odwoławczego brak jest podstaw do kwestionowania wyników pomiaru. Organ zauważył, że nie można ściśle wiązać wielkości masy całkowitej z naciskami osi pojazdu, gdyż wielkość tych ostatnich uzależniona jest również od wielu innych czynników.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty