19.02.2015 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. II GSK 659/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędziowie NSA Maria Myślińska (spr.) Cezary Pryca Protokolant Marzena Bal po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 listopada 2013 r. sygn. akt I SA/Ol 644/13 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [...] na rzecz Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] kwotę 1 800 zł (jeden tysiąc osiemset złotych) tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 27 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/OI 644/13, oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] przedmiocie przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] przyznał [...] płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na 2011 r. w łącznej wysokości 142.008,19 zł, w tym z tytułu jednolitej płatności obszarowej (dalej jako: JPO) w kwocie 109.122,52 zł i uzupełniającej płatności obszarowej do powierzchni grupy upraw podstawowych (dalej jako: UPO) w wysokości 32 885,67 zł oraz odmówił przyznania uzupełniającej płatności obszarowej do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych (dalej powoływanej również jako "płatność zwierzęca").

W uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że w złożonym w dniu 19 maja 2011 r. wniosku o przyznanie płatności do gruntów rolnych na 2011 r., producent rolny zadeklarował działki rolne do objęcia JPO o powierzchni 190,21 ha oraz do objęcia UPO - 151,51 ha. W toku kontroli ustalono natomiast, że powierzchnia gruntów uprawniająca wnioskodawcę do otrzymania ww. płatności wyniosła 179,58 ha w przypadku JPO oraz 140,98 ha dla płatności UPO, co w ujęciu procentowym stanowiło różnice pomiędzy gruntami zadeklarowanymi i stwierdzonymi w wysokości odpowiednio 5,9194% i 7,4691%. Odwołując się zatem do art. 58 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.U. UE z dnia 2 grudnia 2009 r. L 316, s. 65), organ I instancji stwierdził, że w sytuacji, gdy różnica między powierzchnią zadeklarowaną we wniosku, a powierzchnią stwierdzoną przekracza 3% lub 2 ha, lecz nie więcej niż 20% powierzchni stwierdzonej, wówczas kwota jaka ma być przyznana, zostaje pomniejszona w danym roku o kwotę przypadającą na dwukrotną stwierdzoną różnicę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp