18.09.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 18 września 2015 r., sygn. II FSK 1944/13

Do uznania, że podmiot prowadzi działalność kulturalną nie wystarczy zatem zachowanie jedynie zewnętrznej formy organizacyjnej działalności kulturalnej (np. prowadzenie Kina, posiadanie sali kinowej), lecz powinny być spełnione przez dany podmiot wszystkie pozostałe kryteria określone w omawianej ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 18 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej F. "N." sp. z o. o. Spółki Komandytowo-Akcyjnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 marca 2013 r. sygn. akt III SA/Po 1239/12 w sprawie ze skargi F. "N." sp. z o. o. Spółki Komandytowo-Akcyjnej w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 30 lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 marca 2013 r., sygn. akt III SA/Po 1239/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej: "WSA") oddalił skargę F. "N." sp. z o.o. spółki komandytowo-akcyjnej w P. (dalej: "Spółka", bądź "Skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu (dalej: "SKO") z dnia 30 lipca 2012 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2009 r. Podstawą prawną powyższego orzeczenia był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm., dalej: "p.p.s.a.").

Z uzasadnienia wyroku WSA wynika, że Spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 rok oraz zaliczenie nadpłaty na poczet bieżących zobowiązań. Do wniosku załączono korektę deklaracji na rok 2010, w której umniejszono powierzchnię budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej o 2.983,30 m kw., przenosząc ją do budynków pozostałych. Jest to powierzchnia przeznaczona w [...] Centrum [...], S. [...] w P. na kino. Kino jest jedną z form organizacyjnych działalności kulturalnej - zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123) i nie stanowi ona działalności gospodarczej w myśl odrębnych przepisów. Oznacza to, że nie można wobec tej powierzchni stosować zawyżonych stawek podatku od nieruchomości określonych dla powierzchni związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie ma przy tym znaczenia, że działalność prowadzi przedsiębiorca działający na zasadach komercyjnych. Organ winien zastosować wobec tego stawkę właściwą dla gruntów i budynków pozostałych. Powierzchnia 2.983,30 m kw. jest przedmiotem umowy najmu z M. [...] Sp. z o.o. i służy prowadzeniu multipleksu wielocalowego pod szyldem Multikino (6 sal kinowych). W holu wejściowym prowadzi się ponadto sprzedaż napojów i produktów żywnościowych w dwóch punktach gastronomicznych o pow. 68,90 m kw. Punkt kasowy w holu wejściowym ma pow. 18.20 m kw.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne