Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2015 r., sygn. II FSK 1317/15
Nie można żądać zwrotu nadpłaty, jeżeli wysokość podatku ustalił prezydent miasta. Najpierw trzeba doprowadzić do uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności jego decyzji.
Gazeta Prawna nr 139/2015
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA: Anna Dumas po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 7 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Łd 996/14 w sprawie ze skargi H. P. przy udziale uczestników postępowania A. P. i M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 15 lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 996/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi po rozpoznaniu skargi H. P. przy udziale uczestników postępowania A. P. i M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 15 lipca 2014 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta L. z dnia 10 kwietnia 2014 r.
Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie WSA podał, że zaskarżoną decyzją SKO, po rozpoznaniu odwołania Skarżącej od decyzji Prezydenta Miasta L. z dnia 10 kwietnia 2014 r., odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r., uchyliło ww. decyzję organu pierwszej instancji w części określającej skarżącej i A. P. wysokość nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. i umorzyło postępowanie w sprawie.
Organ odwoławczy wskazał w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia, że decyzją z dnia 10 kwietnia 2014 r. organ pierwszej instancji odmówił Skarżącej i uczestnikom stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. od nieruchomości położonej w L. przy ul. P. [...]. W obrocie prawnym znajduje się ostateczna decyzja Prezydenta Miasta z dnia 16 stycznia 2012 r. w sprawie podatku od nieruchomości za 2012 r., ustalająca solidarnie skarżącej i uczestnikom wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od powyższej nieruchomości. Strona nie złożyła od niej odwołania. W związku z tym uznano, że instytucja określenia nadpłaty nie może być wykorzystywana do wzruszania ostatecznych decyzji podatkowych wydanych na podstawie art. 21 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; dalej: O.p.). Tryb postępowania podatkowego zmierzający do określenia nadpłaty nie jest nadzwyczajnym środkiem prawnym, dzięki któremu można wzruszyć ostateczne decyzje podatkowe, gdyż środki te określone zostały enumeratywnie w przepisach rozdziałów 17, 18 i 19 O.p. Podatnicy, kwestionując kwotę podatku wynikającą z decyzji ustalającej, muszą najpierw w postępowaniu odwoławczym lub trybach nadzwyczajnych wyeliminować z obrotu prawnego tę decyzję lub ją zmienić, co umożliwi im uzyskanie zwrotu nadpłaty. Dopóki zatem w obrocie prawnym znajduje się ostateczna decyzja Prezydenta Miasta w sprawie podatku od nieruchomości za 2012 r., a wpłacona kwota nie przewyższa kwoty zobowiązania podatkowego ustalonego tą decyzją, to nie ma podstaw prawnych do określenia nadpłaty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty