Wyrok NSA z dnia 20 marca 2015 r., sygn. II FSK 499/13
Zwolnienie, o jakim mowa w art. 7 ust. 3 u.p.o.l. nie może odnosić się do podmiotu, czy charakteru prowadzonej przez podmiot działalności, a wyłącznie do przedmiotu opodatkowania, czyli będących w jego posiadaniu nieruchomości. Przyjmuje się, że zwolnienie przedmiotowe to wyłączenie z zakresu danego podatku pewnej kategorii sytuacji faktycznych lub prawnych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia NSA Jacek Brolik (sprawozdawca), Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 października 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2438/12 w sprawie ze skargi M. P. na uchwałę Rady Gminy S. z dnia 22 grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 października 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2438/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. P. na decyzję Rady Gminy S. z dnia 22 grudnia 2010 r., nr III/8/2010, w przedmiocie wprowadzenia zwolnień przedmiotowych w podatku od nieruchomości.
Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.
Skarżąca złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na uchwałę Rady Gminy S. z dnia 22 grudnia 2010 r., nr III/8/2010, w sprawie wprowadzenia zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości. Skarżąca wniosła bowiem o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części dotyczącej unormowań z § 1 ust. 1 pkt 2 tejże uchwały oraz o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania. Wskazała, że przedmiotowa uchwała, w zakresie § 1 ust. 1 pkt 2 narusza jej interes prawny, wskutek naruszenia przez Radę Gminy norm prawa materialnego, tj.: art. 7 ust. 3 ustawy z dnia z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, ze zm., dalej; "u.p.o.l."), poprzez przekroczenie granic upoważnienia ustawowego do wprowadzania zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości; art. 40 ust. 1, w zw. z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, dalej: "u.s.g."), poprzez uchwalenie przepisu prawa miejscowego przyznającego szczególny przywilej zwolnienia z podatku od nieruchomości tylko pewnej grupie podatników, w zależności od stanu posiadania gruntów, ich areału i klasyfikacji geodezyjnej oraz gospodarstwa rolnego, przy braku jakichkolwiek racjonalnych względów społecznych czy ekonomicznych, uwzględniających interes ogólny wspólnoty samorządowej oraz art. 7, art. 16 ust. 2, art. 84, art. 168 i art. 217 Konstytucji RP.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
