Wyrok NSA z dnia 2 kwietnia 2015 r., sygn. I FSK 9/14
Jeśli podstawa stwierdzenia nadpłaty związana była z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, to organ zobowiązany był określić oprocentowanie nadpłaty na podstawie art. 78 § 5 pkt 1 O.p., tj. od dnia jej powstania, a nie art. 78 § 3 pkt 3 lit. b O.p., tj. od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 2 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 października 2013 r. sygn. akt I SA/Ol 487/13 w sprawie ze skargi R. L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 14 maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłat w podatku od towarów i usług za miesiące X, XI 2005 r., IV, V, VI, VIII, IX 2006 r. oraz II 2007 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w O. na rzecz R. L. kwotę 1.800 zł (słownie: jeden tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 października 2013 r., sygn. akt I SA/Ol 487/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi R. L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 14 maja 2013 r. w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłat w podatku od towarów i usług za miesiące: X-XI 2005 r., IV-VI oraz VIII-IX 2006 r., a także II 2007 r., uchylił zaskarżoną decyzję, określił, że nie podlega ona wykonaniu i zasądził na rzecz strony zwrot kosztów postępowania sądowego.
1.2. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał na stan faktyczny sprawy, z którego wynika, że w piśmie z 20 maja 2008 r. skarżący wniósł o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług z uwagi na nienależne uiszczenie podatku w wyniku uznania dokonanych sprzedaży gruntów jako czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z 31 grudnia 2008 r. umorzył postępowanie w sprawie określenia podatku VAT za wskazane miesiące i odmówił stwierdzenia nadpłaty w tym podatku. Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Dyrektora Izby Skarbowej z 28 maja 2009 r. W toku wszczętego przez stronę postępowania sądowoadministracyjnego (po wydaniu wyroków przez WSA w Olsztynie, I SA/Ol 528/09, i NSA, I FSK 1704/11) Dyrektor Izby Skarbowej, działając na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej jako "P.p.s.a."), uwzględnił skargę strony w trybie autokontroli i uchylił decyzję ostateczną z 28 maja 2009 r., po czym decyzją z 17 października 2012 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji z 31 grudnia 2008 r. w części dotyczącej umorzenia postępowania w sprawie określenia podatku od towarów i usług oraz uchylił tę decyzję w części dotyczącej odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług i w tym zakresie stwierdził nadpłatę za wskazane okresy rozliczeniowe w łącznej wysokości 63 004 zł. W dniu 30 października 2012 r. Urząd Skarbowy dokonał zwrotu na rachunek bankowy strony kwoty 97 842 zł, na którą składały się: nadpłata w wysokości 63 004 zł oraz oprocentowanie tej nadpłaty w kwocie 34 838 zł, które zostało wyliczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty do dnia jej wypłaty (tj. za okres od 21 maja 2008 r. do 30 października 2012 r.). Skarżący nie zgodził się z takim sposobem wyliczenia kwoty oprocentowania nadpłaty, domagając się zwrotu oprocentowania za okres od zapłaty nienależnego podatku. Organy odmówiły wypłaty oprocentowania za ten okres, uznając, że w sprawie znajdował zastosowanie art. 78 § 3 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm., dalej jako "O.p."), tj. nadpłata podlegała oprocentowaniu od dnia złożenia wniosku. Dyrektor Izby Skarbowej dokonał analizy przepisów, na podstawie których przysługiwałoby oprocentowanie od dnia powstania nadpłaty (art. 78 § 3 pkt 1, 4 i 5, art. 78 § 5 pkt 1 i 2 O.p.), dochodząc do wniosku, że żaden z tych przepisów nie znajdował zastosowania w sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
