Wyrok NSA z dnia 19 marca 2015 r., sygn. I FSK 2204/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (spr.), Sędzia del. WSA Hieronim Sęk, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 19 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. Sp. z o. o. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 sierpnia 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 876/13 w sprawie ze skargi A. Sp. z o. o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 8 lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj 2010 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz A. Sp. z o. o. w K. kwotę 2.100 (słownie: dwa tysiące sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 sierpnia 2013 r., sygn. akt III SA/Gl 876/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę "A." sp. z .o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 8 lutego 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj 2010 r.
1.2. Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że przyczyną wydania decyzji w sprawie było zakwestionowanie przez organy odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez spółkę S. z tytułu zakupu prętów żebrowanych (art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm., dalej jako "u.p.t.u."), jak i wewnątrzwspólnotowej dostawy tych prętów dla O. s.r.o., opodatkowanej przez spółkę stawką 0% na podstawie faktury z 31 maja 2010 r. (art. 13 ust. 1, art. 42 ust. 1 pkt 1, ust. 3-4 i 11 u.p.t.u.). Po analizie okoliczności obrotu prętami (zapłata, transport, dokumentacja) i podmiotów biorących w nim udział organy uznały, że transakcje tym towarem nie miały celu gospodarczego, a ukierunkowane były wyłącznie na wyłudzenie podatku od towarów i usług w ramach tzw. "oszustwa karuzelowego". Skarżąca spółka znajdowała się w łańcuchu firm dokonujących "papierowych" transakcji, sprzecznych z zasadami logiki i racjonalnej gospodarki. Zdaniem organów faktury zakupu i wewnątrzwspólnotowej dostawy dokumentują transakcje, które w rzeczywistości nie miały miejsca pomiędzy ujawnionymi w ich treści podmiotami. Nadto organy uznały, że okoliczności transakcji, będące odstępstwem od normalnych zasad obowiązujących w kontaktach między podmiotami gospodarczymi, powinny były wzbudzić u prezesa skarżącej spółki przynajmniej podejrzenie co do legalności dokonywanych transakcji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty