Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2351/12
Dnia 28 lutego 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz /spr./ sędzia del. WSA Grzegorz Czerwiński Protokolant starszy asystent sędziego Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.J. i A.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 16 maja 2012 r. sygn. akt II SA/Gd 54/12 w sprawie ze skargi M. J. i A. J. na decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia [...] grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 16 maja 2012 r., sygn. akt II SA/Gd 54/12 oddalił skargę M. J. i A. J. na decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia [...] grudnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia [...] grudnia 2011 r. P. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w G. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] października 2011 r., nakazującą M. i A. J. rozbiórkę płyty obornikowej, zlokalizowanej na terenie działki nr [...] w miejscowości D., gmina K.
W uzasadnieniu organ wskazał, że poprzednie decyzje o nakazie rozbiórki tego obiektu zostały uchylone prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 czerwca 2011 r., sygn. akt II SA/Gd 35/11. W uzasadnieniu tego wyroku podkreślone zostało, że przy ustaleniu, że przedmiotem zgłoszonych robót była budowa nowej płyty obornikowej, niewniesienie sprzeciwu przez właściwy organ w sytuacji zgłoszenia remontu winno spowodować zastosowanie trybu przewidzianego w art. 50 i 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Sąd wskazał, że organy nadzoru budowlanego winny w sposób jednoznaczny dokonać ustaleń dotyczących stanu płyty obornikowej przed zgłoszeniem jej remontu, a następnie ustalić zakres prac wykonanych, z uwzględnieniem prac objętych zgłoszeniem. Na podstawie takich ustaleń winny określić, czy została wybudowana nowa płyta, czy też dokonano jedynie jej remontu w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane. Ustalenie, że zakres robót nie obejmował remontu płyty w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy, winno spowodować zastosowanie trybu postępowania przewidzianego w art. 50 i 51 ustawy Prawo budowlane.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty