Wyrok NSA z dnia 12 września 2014 r., sygn. II OSK 592/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia del. WSA Wojciech Jakimowicz Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 12 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. S., K. S., P. S. i P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 listopada 2012 r. sygn. akt II SA/Ke 716/12 w sprawie ze skargi T. S., K. S., P. S. i P. S. na decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach z dnia [...] sierpnia 2012 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wydania nakazu rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 listopada 2012 r., sygn. akt II SA/Ke 716/12 oddalił skargę T. S., K. S., P. S. i P. S. na decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach z dnia [...] sierpnia 2012 znak: [...] w przedmiocie odmowy wydania nakazu rozbiórki obiektu budowlanego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że decyzją z [...] sierpnia 2012 r. znak [...] Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kielcach po rozpatrzeniu odwołania T. S., K. S., P. S. i P. S. - od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Busku-Zdroju z [...] czerwca 2012 r. odmawiającej wydania A. C. nakazu rozbiórki obiektu budowlanego, na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 kpa oraz art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane uchylił zaskarżoną decyzję w całości i na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane z 1994 r. odmówił wydania A. C. nakazu rozbiórki obiektu budowlanego usytuowanego w części południowo-zachodniej działki nr [...] położonej w miejscowości M., gm. Busko-Zdrój, użytkowanego jako śmietnik.
W uzasadnieniu Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor podał, że w odwołaniu od decyzji organu I instancji T. S., działający jako pełnomocnik K. S., P. S. i P. S., podniósł, że decyzja nie rozwiązuje i nie wskazuje rozwiązania problemu, jest jednostronna, nie uwzględnia potrzeb obu stron, a przede wszystkim zasad zachowania bezpieczeństwa. Zdaniem skarżącego, śmietnik naraża współwłaścicieli przyległej posesji i osoby korzystające ze ścieżki pieszo-rowerowej na utratę zdrowia i życia. W decyzji nie odniesiono się, w jego ocenie, do § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dotyczącego zachowania odległości 3 m od granicy z sąsiednią działką. Ponadto podniósł, że pod decyzją brak jest oryginalnego podpisu. Jego zdaniem PINB w Busku-Zdroju nie zastosował się do wytycznych, jakie otrzymał w piśmie WINB w Kielcach z 23 marca 2012 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty