Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. I OSK 2346/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Jerzy Bortkiewicz (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 18 czerwca 2013 r. sygn. akt III SA/Lu 247/13 w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy B. z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie zamiaru przekazania prowadzenia Szkoły Podstawowej w K. Dużym Stowarzyszeniu Inicjatyw Społecznych w Gminie B. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
U z a s a d n i e n i e:
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 czerwca 2013 r., sygn. akt III SA/Lu 247/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy B. z dnia [...] listopada 2012 r.
nr [...] w przedmiocie zamiaru przekazania prowadzenia Szkoły Podstawowej w K. D. Stowarzyszeniu Inicjatyw Społecznych w Gminie B.: I. stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały; II. określił, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w całości.
Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
Zaskarżoną uchwałą z dnia [...] listopada 2012 r., nr [...], Rada Gminy w B. wyraziła zamiar przekazania z dniem 1 września 2013 r. prowadzenia publicznej Szkoły Podstawowej w K. D. Stowarzyszeniu Inicjatyw Społecznych w Gminie B. Wykonanie uchwały powierzono Wójtowi Gminy B., zobowiązując go jednocześnie do powiadomienia pracowników szkoły oraz organizacji związkowej działającej w szkole o terminie i przyczynie przekazania szkoły, a także poinformowania ich o prawnych, ekonomicznych i socjalnych skutkach dla pracowników oraz nowych warunkach pracy i płacy.
Skargę na powyższą uchwałę wniósł Wojewoda Lubelski, domagając się stwierdzenia nieważności uchwały. W uzasadnieniu skargi Wojewoda podniósł, że uchwała została podjęta bez podstawy prawnej, ponieważ ogólna norma kompetencyjna zawarta w art. 18 ust.1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), zwana dalej: "u.s.g.", nie może stanowić samodzielnej podstawy do podjęcia uchwały przez radę gminy. Nie można zatem uznać, że powołany w zaskarżonej uchwale art. 5 ust. 5g i 5l ustawy
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty