Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    04.03.2014

    Wyrok NSA z dnia 4 marca 2014 r., sygn. I OSK 2938/13

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Barbara Adamiak, Sędzia NSA Wiesław Morys, Sędzia del. WSA Iwona Bogucka (spr.), Protokolant asystent sędziego Jan Wasilewski, po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Warmińsko-Mazurskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 września 2013 r. sygn. akt II SA/Ol 661/13 w sprawie ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Morągu z dnia 27 sierpnia 2008 r. nr XXIII/372/08 w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Gminy Morąg kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z 19 września 2013 r., sygn. II SA/Ol 661/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Morągu z 27 sierpnia 2008 r., nr XXIII/372/08 w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku. Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych przyjętych przez Sąd I instancji:

    W dniu 27 sierpnia 2008 r. Rada Miejska w Morągu podjęła uchwałę Nr XXIII/372/08 w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku z dniem 31 sierpnia 2008r. Pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski, na podstawie art. 93 w zw. z art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm., zwanej dalej u.s.g.) wniósł do sądu administracyjnego skargę na tę uchwałę, wnioskując o stwierdzenie jej niezgodności z prawem. Zarzucił, że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001r., Nr 79, poz. 854. ze zm., zwanej dalej u.z.z.). Przytaczając przebieg trybu konsultacyjnego uregulowanego w art. 19 u.z.z. wskazał, że organy samorządu terytorialnego zobowiązane są kierować założenia albo projekty aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych do odpowiednich władz statutowych związku, z jednoczesnym określeniem terminu przedstawienia opinii - nie krótszym niż 30 dni (ze względu na ważny interes publiczny termin ten może być skrócony do 21 dni) i wstrzymać się z podjęciem uchwały przynajmniej do końca biegu wyznaczonego terminu. W świetle powyższego udział związków zawodowych w procesie likwidacji szkoły jest obowiązkowy. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, organ samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. Sytuacja, kiedy nie poinformowano związku na piśmie o nieuwzględnieniu jego stanowiska, a tym samym uniemożliwiono mu obronę jego stanowiska na posiedzeniu organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie może być potraktowana inaczej jak tylko jako istotne naruszenie prawa, stanowiące podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały. Istotnym naruszeniem prawa jest bowiem zarówno sytuacja, w której związki zawodowe pozbawione zostają prawa opiniowania projektu uchwały organu gminy w związku z "niezasięgnięciem opinii", jak też niezastosowanie się do przewidzianej prawem procedury informowania o odrzuceniu opinii, której efektem jest pozbawienie prawa do dalszego podtrzymywania zajętego stanowiska. Organ nadzoru podniósł, że Rada Miejska w Morągu podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku w określonym przez ustawę terminie (uchwała z dnia 28 lutego 2008r.). Burmistrz Morąga zrealizował obowiązek wynikający z art. 19 ust. 2 u.z.z. kierując do Przewodniczącej A. w Olsztynie pismo z dnia 26 czerwca 2008r. Związek zawodowy negatywnie zaopiniował likwidację Szkoły Podstawowej w Kalniku. Pismem z dnia 3 września 2008r. Przewodniczący Rady Miejskiej w Morągu poinformował Przewodnicząca A. w Olsztynie, że Rada Miejska w Morągu w dniu 27 sierpnia 2008r. podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku oraz stwierdził, że tym samym Rada Miejska w Morągu odrzuciła negatywne stanowisko w sprawie przedłożonych projektów uchwał w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku. Przedmiotową okoliczność potwierdził Burmistrz Morąga w piśmie z dnia 11 września 2008 r., dodając, że w uzasadnieniu do projektu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku, skierowanego pod obrady Rady Miejskiej, zawarta została informacja, że związki zawodowe - B. w Morągu i A. w Olsztynie, zaopiniowały projekt uchwały negatywnie. Burmistrz Morąga potwierdził również, że skutkiem podjęcia zaskarżonej uchwały przez Radę Miejską w Morągu było odrzucenie negatywnego stanowiska związków zawodowych w sprawie przedłożonych projektów uchwał. Treść pisma Burmistrza Morąga z dnia 23 lipca 2008 r. dowodzi, że projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku był również przekazany do zaopiniowania przez B. w Morągu. Prezes B. w Morągu pismem z dnia 3 września 2008 r. również został poinformowany, że Rada Miejska w Morągu w dniu 27 sierpnia 2008 r. podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku. Z treści powyższego pisma wynika jednocześnie, że Rada Miejska w Morągu odrzuciła negatywne stanowisko w sprawie przedłożonego projektu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku. W ocenie organu nadzoru ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż nie została wyczerpana procedura z art. 19 ust. 3 u.z.z., albowiem właściwy organ prowadzący szkołę, przed podjęciem stosownych uchwał, nie poinformował związków zawodowych o odrzuceniu ich stanowiska. Ograniczenie uprawnienia do przedstawienia związkowej opinii na posiedzeniu właściwej komisji samorządu terytorialnego stanowi rażące naruszenie prawa. Dodał, że wiedzę dotyczącą nieprawidłowości związanych z podejmowaniem przedmiotowej uchwały, w części dotyczącej naruszenia art. 19 ust. 3 u.z.z., uzyskał w maju 2013 r.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wynagrodzenie za udział nauczyciela w egzaminie maturalnym i zasady jego wliczania do innych świadczeń pracowniczych
    • Dokształcanie pracowników – obowiązki pracodawcy
    • USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Preambuła (uchylona)
    • USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2702/22
    Czytaj więcej
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2719/22
    Czytaj więcej
    09.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2025 r., sygn. I GSK 83/22
    Czytaj więcej
    16.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Nowosądeckiego w sprawie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I GSK 232/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w B. nie stanowi aktu prawa miejscowego – oddalenie skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 1463/24
    Czytaj więcej
    12.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. I GSK 227/24
    Czytaj więcej
    10.01.2025
    Dotacja oświatowa a wydatki na wynagrodzenie i promocję - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 1058/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Zakres wydatkowania dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 319/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 799/21
    Czytaj więcej
    28.11.2024
    Oszczędne wykorzystywanie środków z dotacji w przedszkolach niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1071/21
    Czytaj więcej
    06.11.2024
    Dotacje oświatowe dla domów wczasów dziecięcych w okresie wakacyjnym - Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1049/24
    Czytaj więcej
    26.09.2024
    Zmiana miejsca realizacji zadania publicznego a konieczność zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 26 września 2024 r., sygn. I GSK 1404/23
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. I GSK 668/24
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. III OSK 4753/21
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Niedopuszczalność finansowania budowy boiska z dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 661/24
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Dotacja oświatowa a długotrwała nieobecność dziecka - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 1360/23
    Czytaj więcej
    20.08.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 725/23
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie możliwości przyznania stypendium wyłącznie do uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej narusza zasadę równości wobec prawa- Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2221/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości określenia obligatoryjnego wzoru wniosku o stypendium jako załącznika do regulaminu przyznawania stypendiów - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2735/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1339/20
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania stypendiów do studentów dziennych narusza zasadę równości wobec prawa - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2456/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości uzależniania możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2288/22
    Czytaj więcej
    11.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2303/22
    Czytaj więcej
    05.04.2024
    Zwrot nienależnie uzyskanej subwencji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 105/24
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.