Wyrok NSA z dnia 30 września 2014 r., sygn. II GSK 1450/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik (spr.) Protokolant Dorota Gaj-Mizerska po rozpoznaniu w dniu 16 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 14 marca 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 2417/12 w sprawie ze skargi P. O. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej oświatowej subwencji ogólnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w W.; 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. O. 16268 (szesnaście tysięcy dwieście sześćdziesiąt osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. (dalej: WSA w W. lub Sąd I instancji) wyrokiem z dnia 14 marca 2013 r. o sygn. akt V SA/Wa 2417/12 oddalił skargę P. O. (dalej: P.) na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] zobowiązującą do zwrotu do budżetu państwa części oświatowej subwencji ogólnej za 2007 r.
I
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.
Na podstawie uzyskanych informacji o wynikach kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej w K. przeprowadzonej w zakresie prawidłowości realizacji obowiązków związanych z gromadzeniem i przekazywaniem danych stanowiących podstawę do naliczania części oświatowej subwencji ogólnej za lata 2007-2009, Minister Finansów wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie zwrotu przez P. części oświatowej subwencji ogólnej za 2007 r. Następnie decyzją z dnia [...] listopada 2011 r., nr [...] zobowiązał P. do zwrotu nienależnie uzyskanej części oświatowej subwencji ogólnej za 2007 r. w kwocie 2.693.485 zł. Uznał, że w danych statystycznych, stanowiących podstawę obliczenia subwencji, zawyżono liczbę uczniów niepełnosprawnych, jako że wśród nich należało wymienić jedynie tych, którzy posiadali orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Kompetencji do kwalifikowania dziecka w oparciu o zgromadzoną dokumentację do właściwej kategorii niepełnosprawności nie posiadał kierownik placówki podającej nieprawidłowe dane - Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w O. Minister wskazał, że w piśmie z dnia [...] lutego 2007 r. poinformował P. o wysokości przyznanej subwencji, a decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r., nr [...] skorygował przyznaną P. część oświatową subwencji ogólnej na 2007 r. na kwotę 50.361.452 zł. Natomiast po ponownym przeliczeniu tej należności z pominięciem zawyżonej liczby uczniów należność ta wynieść powinna 47.667.967 zł. Zatem różnicę wynoszącą 2.693.485 zł uznano za kwotę nienależną i podlegającą zwrotowi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty