07.03.2014 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 7 marca 2014 r., sygn. II GSK 1991/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt VI SA/Wa 909/12 w sprawie ze skargi M.G. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia licencji syndyka 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M.G. na rzecz Ministra Sprawiedliwości kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2012 roku, sygn. akt VI SA/Wa 909/12, oddalił skargę M. G. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia licencji syndyka.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

W dniu [...] grudnia 2011 r. M. G. złożył do Ministerstwa Sprawiedliwości wniosek, w którym na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz. U. Nr 123, poz. 850, z późn. zm. - dalej: ustawa o licencji syndyka), domagał się cofnięcia licencji syndyka M. Sz. Jako podstawę faktyczną wniosku skarżący wskazał zarzut nienależytego wykonywania przez pana M. Sz. obowiązków zarządcy, a później syndyka w postępowaniu upadłościowym dotyczącym należącego do wnioskodawcy przedsiębiorstwa "[...]".

Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2012 r. Minister Sprawiedliwości, na podstawie art. 61 a § 1 w zw. z art. 28 k.p.a. oraz art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy o licencji syndyka, odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie cofnięcia licencji syndyka M. Sz. W ocenie Ministra Sprawiedliwości w ustawie o licencji syndyka brak jest przepisów szczególnych, wskazujących strony postępowania w przedmiocie cofnięcia licencji syndyka bądź zawieszenia praw wynikających z licencji syndyka, należy się więc w tym zakresie posłużyć treścią art. 28 k.p.a. Zdaniem organu, przyjmując nawet najszerszą, prezentowaną w doktrynie i orzecznictwie definicję interesu prawnego, jako interesu opartego na prawie lub chronionego przez prawo, który winien znajdować uzasadnienie w konkretnym przepisie prawa materialnego - trudno doszukać się go, w sytuacji wnioskodawcy w uzyskaniu określonego rozstrzygnięcia dotyczącego cofnięcia licencji M. Sz. Organ podkreślił, że decyzja taka, skutkująca koniecznością odwołania syndyka z prowadzonych postępowań upadłościowych, nie będzie miała skonkretyzowanego, realnego wpływu na sytuację prawną skarżącego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty