Wyrok NSA z dnia 18 września 2014 r., sygn. I FSK 1416/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 9 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Sz 936/12 w sprawie ze skargi J. K. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 20 sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania kontrolnego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w S. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. Zgłoszono Votum Separatum
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.
1.1. Wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Sz 936/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę J. K. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 20 sierpnia 2012 r. w przedmiocie zawieszenia postępowania kontrolnego.
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że zaskarżonym postanowieniem Dyrektor Izby Skarbowej w S. utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w S. z dnia 21 maja 2012 r., którym zawieszono postępowanie kontrolne prowadzone wobec J. K. w zakresie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że organ pierwszej instancji w trakcie postępowania kontrolnego prowadzonego wobec podatnika powziął wątpliwość co do charakteru świadczonych przez niego usług. Organ wskazał, że J. K. w 2008 r. prowadziła działalność gospodarczą świadcząc usługi o charakterze medycznym w Domu Sanatoryjno-Wczasowym A. w S. głównie za pośrednictwem podmiotów gospodarczych mających siedziby na terenie Niemiec. Jednocześnie jednak z wystawionych przez nią faktur VAT i pisemnych oświadczeń wynikało, że świadczyła ona usługi o charakterze wypoczynkowym. Strona wyjaśniła, że klienci przy okazji wypoczynku w Domu Sanatoryjno-Wczasowym A. mogli korzystać z oferty zakładu opieki zdrowotnej działającego w ww. ośrodku - dwa zabiegi medyczne, badanie lekarskie, wizyty lekarskie i całodobowa opieka medyczna były elementami oferty i z noclegami oraz wyżywieniem były wliczane w cenę pobytu. Sprzedaż usług medycznych stanowiła w 2008 r. zaledwie około 20% obrotu. Organ w celu ustalenia charakteru świadczonych przez podatnika usług za niezbędne uznał uzyskanie za pośrednictwem niemieckiej administracji podatkowej od kontrahentów podatnika z Niemiec dokumentacji dotyczącej tychże usług. W związku z tym Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej wystąpił za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w P. do niemieckich władz podatkowych o udzielenie stosownych informacji w trybie przewidzianym Rozporządzeniem Rady (UE) Nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona) (Dz. U. UE L 268, s. 1, dalej Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010) oraz na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 10 Ministra Finansów z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie wyznaczenia jednostek odpowiedzialnych za nadzór i wymianę informacji o VAT oraz sposobu realizacji wymiany informacji o VAT (Dz. Urz. MF z 2012 r.,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty