Wyrok NSA z dnia 12 sierpnia 2014 r., sygn. II FSK 1804/12
Zgodnie z zasadami wynikającymi z u.p.d.o.f. zawartymi w art. 9 ust. 2, art. 14 ust. 1, art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 i art. 24a do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego polegającego na zakupie towaru, u konkretnego sprzedawcy, za konkretną cenę, ale i odpowiednie udokumentowanie tej operacji. Nie wystarczy wykazanie, że podatnik mógł gdziekolwiek nabyć towar i wykorzystać go w działalności gospodarczej, aby wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Domańska, po rozpoznaniu w dniu 12 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Syndyka Masy Upadłości M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 kwietnia 2012 r. sygn. akt I SA/Lu 145/12 w sprawie ze skargi Syndyka Masy Upadłości M. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 23 grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Lu 145/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę Syndyka masy upadłości M. S. (zwanego dalej: "Syndykiem") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 23 grudnia 2011 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 r.
W uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że decyzją z dnia 29 września 2011 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w L. określił skarżącemu podatek dochodowy od osób fizycznych za 2009 r.
Organ pierwszej instancji ustalił, że M. S. prowadzący działalność gospodarczą w zakresie skupu złomu i metali kolorowych zawyżył koszty uzyskania przychodów o wydatki w kwocie 200.170 zł wynikające z czterech faktur zakupu złomu, na których jako wystawca widniał Zakład [...] G. S.A. w J. Zdaniem organu, przedmiotowe faktury były fikcyjne, gdyż nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (rzeczywistym sprzedawcą złomu nie był wystawca faktury), co wykluczało zaliczenie spornych wydatków do kosztów podatkowych w świetle art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., zwanej dalej: "u.p.d.o.f.").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty