Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. I FSK 822/13
Jeżeli organ podatkowy, na podstawie zebranych w toku postępowania dowodów, może dokonać niebudzącego wątpliwości ustalenia stanu faktycznego, wówczas dalsze prowadzenie postępowania dowodowego nie jest zasadne. Organy podatkowe nie mają obowiązku dopuszczenia każdego dowodu proponowanego przez stronę, jeżeli dla prawidłowego ustalenia - procesowego odtworzenia stanu faktycznego - adekwatne i wystarczające są inne dowody.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Wojciech Stachurski (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 1021/12 w sprawie ze skargi S. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 9 stycznia 2012 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2007 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2) zasądza od S. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 18.897 (słownie: osiemnaście tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 stycznia 2013 r. sygn. III SA/Wa 1021/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 9 stycznia 2012 r. nr [...], w przedmiocie rozliczenia S. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako "Spółka") podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2007 r., stwierdził że nie może być ona wykonana w całości i orzekł o kosztach postępowania sądowego.
Z przedstawionego w uzasadnieniu tego wyroku stanu sprawy wynika, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535, z późn. zm. - dalej: "ustawa o VAT") zakwestionował prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na jej rzecz przez następujących kontrahentów: [...]. Zdaniem organu, wystawione przez te podmioty faktury VAT dokumentują czynności, które nie zostały dokonane. Spółka zawyżyła przez to podatek naliczony w lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu 2007 r. na łączną kwotę 4.013.085,00 zł. W odwołaniu od tej decyzji Spółka zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania oraz wniosła o przeprowadzenie szeregu dowodów, przeprowadzenie rozprawy i dołączyła dokumenty świadczące jej zdaniem, że złom został faktycznie nabyty, zaewidencjonowany w dokumentacji magazynowej i sprzedany kontrahentom.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
