Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. II FSK 1004/12
Udostępnienie linii kolejowej przez zarządcę wszystkim potencjalnym użytkownikom, przez których rozumieć należy uprawnionych (licencjonowanych) przewoźników, świadczy o wykorzystywaniu infrastruktury kolejowej wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Tomasz Kolanowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Protokolant Katarzyna Domańska, po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. [...] S.A. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 398/11 w sprawie ze skargi K. [...] S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 5 kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę K. S.A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r.
2. Wójt Gminy Z. decyzją z dnia 30 grudnia 2010 r. określił Spółce wysokość zobowiązania podatkowego w tytułu podatku od nieruchomości za 2005 r. w wysokości 56.261,10 zł.
3. Po rozpatrzeniu odwołania Spółki Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 5 kwietnia 2011 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Uzasadniając rozstrzygnięcie organ odwoławczy stwierdził, że do końca 2005 r. z podatku od nieruchomości były zwolnione budowle oraz usytuowane pod nim grunty wykorzystywane wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego. Następnie organ podkreślił, że aby nabyć prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości należało spełnić następujące przesłanki: zwolnienie dotyczyło budowli, jednakże pod warunkiem ich wykorzystywania na potrzeby publicznego transportu kolejowego. Wykorzystywanie budowli na potrzeby publicznego transportu kolejowego miało charakter wyłączny. Grunty pod budowlami kolejowymi korzystały ze zwolnienie jedynie, gdy posadowione na nich budowle również korzystały z takiego zwolnienia. Aby skorzystać z ww. zwolnienia podatkowego istotnym było łączne spełnienie wszystkich przesłanek. Niespełnienie jednej z nich powodowało, że budowle oraz usytuowane pod nimi grunty nie mogły korzystać z wyłączenia z opodatkowania. Organ drugiej instancji wskazał, że w badanym okresie Spółka nie wykorzystywała swojej infrastruktury kolejowej wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
