Postanowienie NSA z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. I OW 227/12
Ruch drogowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Małgorzata Borowiec, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz, Protokolant starszy inspektor sądowy Anna Krakowiecka, po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Naczelnika Urzędu Celnego w Olsztynie z dnia 21 listopada 2012 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Naczelnikiem Urzędu Celnego w Olsztynie a Starostą Nidzickim w przedmiocie wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy dotyczącej uregulowania sytuacji prawnej samochodu osobowego marki Citroen Xantia numer VIN: [...] postanawia: wskazać Naczelnika Urzędu Celnego w Olsztynie jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie pismem z dnia 21 listopada 2012 r. wystąpił, na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.) - dalej: K.p.a., do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Powiatową Służbą Drogową w Nidzicy w przedmiocie uregulowania sytuacji prawnej samochodu marki Citroen Xantia nr VIN: [...], oraz skierowanie sprawy do rozpatrzenia przez właściwy organ. W uzasadnieniu wniosku podał, iż w dniu 30 października 2012 r. Starostwo Powiatowe w Nidzicy, na podstawie art. 130a ust. 10b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 ze zm.), zwróciło się do Naczelnika Urzędu Celnego w Olsztynie o przejęcie w/w pojazdu celem uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego. Pismem z dnia 31 października 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie, po analizie otrzymanych materiałów wskazał, iż przedmiotowy pojazd był uprzednio zarejestrowany w innym kraju członkowskim UE, co potwierdza jego wspólnotowy status. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność ponownego regulowania jego sytuacji, gdyż zgodnie z art. 320 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. WE L 253 z 11.10.1993 ze zm.), status towarów wspólnotowych posiadają silnikowe pojazdy drogowe zarejestrowane w Państwie Członkowskim pod warunkiem, że posiadają tablice i dowód rejestracyjny, a dane umieszczone w dowodzie rejestracyjnym i na tablicach rejestracyjnych potwierdzają w niezaprzeczalny sposób ich wspólnotowy status. W niniejszej sprawie prawidłowość danych zawartych w ww. dokumentach nie jest kwestionowana, stąd Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie wskazał, iż brak jest podstaw do przyjęcia, że pojazd utracił status towaru wspólnotowego, a sam fakt upływu terminu rejestracji nie powoduje takiej zmiany. Biorąc powyższe pod uwagę organ celny stanął na stanowisku, że sporny pojazd posiada status towaru wspólnotowego i nie ma potrzeby (ani możliwości) ponownego regulowania jego sytuacji celnej. W piśmie z dnia 8 listopada 2012 r. Starostwo Powiatowe w Nidzicy wskazało, iż z przesłanych dokumentów, a w szczególności niemieckiego dowodu rejestracyjnego wynika, że przedmiotowy pojazd został wyrejestrowany w dniu [...] września 2012 r. na terytorium Niemiec i nie został do tej pory zarejestrowany w żadnym państwie UE, dodatkowo pojazd nie posiada tablic rejestracyjnych. W opinii Starosty fakty te świadczą, że samochód ten nie posiada cech wymaganych do uznania jego statusu jako towaru wspólnotowego. Ponadto podniesiono, iż z okoliczności sprawy wynika, że prawdopodobnie nie został dopełniony obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego pojazdu. W związku z czym w opinii Starosty zachodzi potrzeba uregulowania jego sytuacji celnej na podstawie art. 130a ust. 10b ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym. Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie nie zgodził się z powyższym stanowiskiem. Zdaniem tego organu wykładnia językowa art. 130a ust. 10b ustawy Prawo o ruchu drogowym nie budzi wątpliwości i dotyczy sytuacji, w której bliżej nieokreślony pojazd niezarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej przekazywany jest właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego. W okolicznościach niniejszej sprawy przedmiotowy pojazd posiada status towaru wspólnotowego, zaś fakt jego wyrejestrowania nie zmienia statusu jako towaru wspólnotowego. Brak jest bowiem dowodów potwierdzających, czy choćby uprawdopodobniających, utratę wspólnotowego statusu towaru. Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie zaznaczył również, iż stanowisko Starostwa Powiatowego w sprawie powstania ewentualnego obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest kwestią odrębną, którą reguluje ustawa o podatku akcyzowym i jako taka nie wpływa na sytuację celną towaru. W związku z powyższym wyraził pogląd, że dalsze postępowanie w sprawie spornego pojazdu nie należy do jego właściwości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty