Postanowienie NSA z dnia 19 lutego 2013 r., sygn. II OW 177/12
Ochrona środowiska
Dnia 19 lutego 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędzia WSA del. Małgorzata Miron Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Prezydenta Miasta Bytomia z dnia [...] września 2012 roku nr [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta Bytomia a Marszałkiem Województwa Śląskiego w przedmiocie pozwolenia na wytwarzanie odpadów powstających podczas prowadzonego procesu odzysku odpadów postanawia: oddalić wniosek.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 25 września 2012 r. Prezydent Miasta Bytomia wniósł o rozstrzygniecie sporu o właściwość poprzez wskazanie Marszałka Województwa Śląskiego jako organu właściwego do wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem wymagań przewidzianych dla zezwolenia na odzysk na podstawie art. 181 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 ze zm. - dalej jako "p.o.ś.") oraz art. 31 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm. - dalej jako "ustawa o odpadach") dla A. Sp. z o.o. w W. (dalej jako "spółka").
W uzasadnieniu wnioskodawca wyjaśnił, że w dniu 3 września 2012 r. wpłynęło zawiadomienie Marszałka Województwa Śląskiego w Katowicach z dnia 30 lipca 2012 r., przekazujące do rozpatrzenia wniosek spółki dotyczący pozwolenia na wytwarzanie odpadów powstających podczas prowadzonego procesu odzysku odpadów na terenie miasta Bytom. Marszałek ustalił, że strona wnioskuje o udzielenie pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem odzysku odpadów innych niż niebezpieczne powstających podczas prowadzonego procesu odzysku odpadów. Instalacja do odzysku odpadów znajduje się na terenie, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny (prawo użytkowania wieczystego). Instalacja jest instalacją do odzysku odpadów innych niż niebezpieczne. W wyniku przeprowadzonej analizy wniosku Marszałek Województwa Śląskiego stwierdził, że przedmiotowa działalność nie kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm. - dalej jako "ustawa środowiskowa") ponieważ nie jest instalacją wymienioną w § 2 ust 1 pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2010 r., Nr 213, poz. 1397 dalej jako "rozporządzenie"). Marszałek wskazał przy tym, że hałda żużli stalowniczych nie jest składowiskiem odpadów w rozumieniu art. 3 ust 3 pkt 16 ustawy o odpadach, nie jest także obiektem budowlanym przeznaczonym do składowania odpadów. Hałda żużli będąc składowiskiem powinna posiadać pozwolenie na budowę wydane dla składowiska, zezwolenie na unieszkodliwienie odpadów na składowisku, instrukcję eksploatacji dla składowiska oraz podmiot powinien odprowadzać opłaty do Marszałka Województwa Śląskiego za składowane odpady na składowisku. Ponadto nie jest instalacją w rozumieniu art. 3 pkt 6 ppkt c ustawy p.o.ś. oraz budowlą w rozumieniu z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U. z 2010, Nr 243, poz. 1623 ze zm. - dalej jako "ustawa Prawo budowlane"). Instalacja nie znajduje się na terenie, gdzie eksploatowana jest instalacja, która kwalifikowana jest jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty