08.10.2013 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 8 października 2013 r., sygn. I OSK 1674/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędzia WSA del. Marian Wolanin (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Barbara Dąbrowska-Skóra po rozpoznaniu w dniu 8 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miasta Warszawy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 2834/12 w sprawie ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Miasta Warszawy z dnia 26 czerwca 2008 r., nr XXXVI/1077/2008 w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat - § 3 ust. 6 Regulaminu stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania oraz opłat za parkowanie pojazdów samochodowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt VII SA/Wa 2834/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność zaskarżonego przez Rzecznika Praw Obywatelskich § 3 ust. 6 Regulaminu stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały Rady m.st. Warszawy z dnia 26 czerwca 2008 r., Nr XXXVI/1077/2008 w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat - w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania oraz opat za parkowanie pojazdów samochodowych.

W uzasadnieniu wyroku wskazano, że wnosząc skargę Rzecznik Praw Obywatelskich powołał § 3 ust. 1 Regulaminu funkcjonowania stref płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) stanowiącego załącznik Nr 2 do uchwały, gdzie ustalono, że opłatę za parkowanie w ww. strefie wnosi się przez wykupienie i wyłożenie w sposób określony w ust. 2 ważnego biletu kontrolnego z jednoznacznie określonym czasem parkowania lub wniesienie opłaty w inny sposób określony w uchwale, przy czym opłata winna zostać wniesiona niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu. Rzecznik podkreślił, że niezastosowanie się do obowiązku wyłożenia za szybą pojazdu dowodu uiszczenia opłaty za parkowanie jest traktowane na równi z niewniesieniem opłaty. Stosownie bowiem do § 3 ust. 6 Regulaminu niewyłożenie biletu kontrolnego, ale także karty "N+" wraz kartą parkingową, "Karty Powstańca", "Karty Honorowej", Legitymacji Honorowego Obywatela m. st. Warszawy, karty parkingowej, abonamentu lub identyfikatora "K" wewnątrz pojazdu za przednią szybą, w sposób umożliwiający ich odczytanie z zewnątrz, jest równoznaczne z niewniesieniem opłaty za parkowanie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne