Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 2013 r., sygn. II GSK 859/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędziowie NSA Czesława Socha Gabriela Jyż Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 10 stycznia 2012 r. sygn. akt III SA/Lu 494/11 w sprawie ze skargi S. O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. oddalił skargę S. O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2011 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
w wyniku kontroli pojazdu należącego do skarżącego, którym wykonywany był przewóz drogowy osób, stwierdzono na podstawie zapisów karty kierowcy, dwa przypadki skrócenia minimalnego dziewięciogodzinnego odpoczynku w dwudziestoczterogodzinnym okresie rozliczeniowym, o dziesięć i cztery minuty.
Stwierdzone naruszenia stanowiły podstawę do nałożenia na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 200 zł decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w W. z dnia [...] lutego 2011 r..
Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] czerwca 2011 r. Organ odwoławczy za udowodnione uznał dwa przypadki skróconego dziennego czasu odpoczynku, co dawało podstawy do nałożenia kary w wysokości określonej w załączniku do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1265, dalej: ustawa o transporcie drogowym). Wskazał, że pojazd, którym wykonywany był przewóz, w dniach, w których stwierdzono naruszenia, wyposażony był w tachograf cyfrowy, zatem w przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających odstępstwo od przestrzegania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U.UE. 2006.102.1, dalej: rozporządzenie nr 561/2006), kierowca powinien dokonać adnotacji o tym fakcie na wydruku z urządzenia, czego nie uczynił. Ponadto za okoliczność uzasadniającą odstępstwo, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia nr 561/2006 nie można było, w ocenie organu uznać, faktu zwykłego zakończenia kursu i odstawienia pojazdu na przystanek końcowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty