Wyrok NSA z dnia 29 sierpnia 2013 r., sygn. I GSK 852/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 2 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 1027/10 w sprawie ze skargi C. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od C. W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z 2 grudnia 2010 r., sygn. akt I SA/Gd 1027/10, oddalił skargę C. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z [...] listopada 2009 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W wyniku kontroli przeprowadzonej w zakresie prawidłowości obrotu olejem opałowym w firmie G. C. W., Naczelnik Urzędu Celnego w G. decyzją z [...] sierpnia 2009 r. określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za wrzesień 2004 r.
Dyrektor Izby Celnej w G. decyzją z [...] listopada 2009 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.
Wskazał, że firma G. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywała olej, a następnie dokonywała jego odsprzedaży na prowadzonych stacjach paliw. Od nabywców pobierane były oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych (zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.; dalej: rozporządzenie MF z 22 kwietnia 2004 r.).
W toku przeprowadzonego postępowania poddano weryfikacji 416 oświadczeń kontrahentów podatnika, w których stwierdzono brak niezbędnych elementów oświadczenia, np. miejsca wystawienia oświadczenia, rodzaju i typu urządzenia grzewczego, adresu zamieszkania nabywcy. W wyniku podjętych działań mających na celu weryfikację danych identyfikacyjnych odbiorców oleju opałowego ustalono w większości przypadków, że wskazane w oświadczeniach osoby nie figurują w ewidencjach ludności i nie zamieszkują pod wskazanymi adresami, bądź pod danymi personaliami figuruje większa (lub bardzo duża) ilość osób. Przy czym wobec braku czynnego udziału strony przy weryfikacji danych z przedłożonych oświadczeń, weryfikacji nie dokonano bezpośrednio u nabywców oleju. Jednocześnie, spośród oświadczeń złożonych we wrześniu 2004 r. uznano prawo do zastosowania obniżonej stawki akcyzy w stosunku do oświadczeń złożonych przez osoby, które potwierdziły zakup oleju i zużycie do celów grzewczych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty