21.05.2013 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 21 maja 2013 r., sygn. II GSK 398/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędzia NSA Gabriel Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik Protokolant Monika Tutak - Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W z dnia 24 listopada 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 1638/11 w sprawie ze skargi S C L D i M Spółki z o.o. w K na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz S C L D i M Spółki z o.o. w K kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. uwzględnił skargę S. C. L. D i M. Sp. z o.o. w K. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] maja 2011 r., w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, uchylając zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Dyrektora M. Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] stycznia 2011 r.

Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że M Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia ogłosił konkurs ofert o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna, w zakresie preluksacji.

W konkursie złożono trzy oferty. Zgodnie z art. 151 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.), dalej: ustawa o świadczeniach wyniki konkursu podano do wiadomości publicznej z informacją, że konkurs wygrała P S M.-S w K.-N H.

Skarżąca złożyła odwołanie od wyników postępowania. Dyrektor NFZ oddalając odwołanie wskazał, iż oferta spółki spełniała warunki formalne, co jednak nie mogło jeszcze skutkować jej wybraniem do zawarcia umowy, gdyż okoliczność ta pozwalała jedynie na dokonanie porównania i oceny oferty C. z pozostałymi ofertami. Oceny tej organ dokonał wg kryteriów jakości oferowanych świadczeń, kompleksowości, dostępności ciągłości i ceny na podstawie zarządzenia Prezesa Funduszu nr 73/2009/DSOZ. Według tych kryteriów oferta spółki otrzymała w rankingu otwarcia łącznie 50,833 pkt: za ciągłość 10 pkt, za jakość 20 pkt, za dostępność 5,833 pkt, za kompleksowość nie otrzymała punktów, za cenę otrzymała 15 pkt. W trakcie negocjacji ceny decyzja propozycji ceny do ceny oczekiwanej leżała wyłącznie w gestii oferenta. Po zakończeniu negocjacji ceny ze wszystkimi oferentami Komisja sporządziła ranking końcowy uszeregowując oferty w kolejności wynikającej z łącznej liczby punktów oceny z uwzględnieniem wyników negocjacji. W rankingu końcowym ofertę C. sklasyfikowano na 3 miejscu z 52,598 pkt: za ciągłość 10 pkt, za jakość 20 pkt, za dostępność 5,833 pkt i za cenę 16,765 pkt.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne