Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2013 r., sygn. II GSK 1957/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędziowie Joanna Kabat-Rembelska NSA Stanisław Gronowski Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. K. i K. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 maja 2011 r. sygn. akt II SA/Po 105/11 w sprawie ze skargi K. K. i K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 maja 2011 r., sygn. akt II SA/Po 105/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę K. K. i K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej zwanego również "SKO") z dnia [...] października 2010 r., nr [...]. Zaskarżoną decyzją SKO utrzymało w mocy decyzję Zarządu Województwa [...] (działającego poprzez upoważnionego Zastępcę Dyrektora [...] Zarządu Dróg Wojewódzkich w [...]) z dnia [...] stycznia 2005 r., nr [...], którą obciążono K. K. i K. B. (wspólników spółki cywilnej "[...]") karą pieniężną w wysokości 52 080 zł za przejazd pojazdem ponadnormatywnym bez wymagalnego zezwolenia. Organy administracji rozpoznawały sprawę dwukrotnie, bowiem poprzednia decyzja organu administracji z dnia [...] września 2003 r. została uchylona przez organ odwoławczy decyzją z dnia [...] lutego 2004 r., gdyż zaskarżone wówczas rozstrzygnięcie zostało błędnie wydane jedynie w stosunku do jednego ze wspólników spółki cywilnej.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracyjnych orzekających w sprawie. Organy te stwierdziły, że w dniu [...] lipca 2003 r. na drodze wojewódzkiej nr [...] (kilometr [...]) został zatrzymany do kontroli pojazd marki [...] (nr rej. [...]), przy użyciu którego skarżący prowadzili działalność gospodarczą. Dokonane w toku kontroli pomiary, stwierdzone protokołem kontroli, wykazały przekroczenie dopuszczalnych nacisków czterech osi (odpowiednio: dwie osie o 30,79 kN, jedna o 38,21 kN i jedna o 41,54 kN) oraz masy całkowitej pojazdu (o 10,85 t). Za wszystkie te naruszenia organ administracji nałożył na skarżących karę pieniężną w łącznej wysokości 52 080 zł, wskazując w podstawie prawnej tego rozstrzygnięcia art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.; dalej powoływana jako "k.p.a."), art. 13 ust. 2a i 2b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.), art. 89 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 87 ust. 1 pkt 2d ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 ze zm.; dalej zwanej "u.t.d."), art. 61 ust.1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2003r. Nr 98, poz. 515 ze zm.) oraz § 16 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 4 do 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262) w związku z § 2 do 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty