Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2013 r., sygn. I FSK 857/12
Przepis art. 89a u.p.t.u. należy odczytywać w całości. Z ustępu 1 wynika, że podatnik może skorygować podatek należny w przypadku wierzytelności nieściągalnych, a z ustępu dwa, że przepis ustępu 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są wymienione w sześciu punktach warunki. Jak więc z zapisów tych wynika warunki spełnione być muszą na chwilę kiedy podatnik dokonuje korekty podatku należnego, co uzewnętrznione zostaje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, w której dokonywana jest taka korekta (art. 89a ust. 5 u.p.t.u.), bądź przez złożenie korekty deklaracji i wniesienie jednocześnie o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej F. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 1149/11 w sprawie ze skargi F. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 7 lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za luty 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od F. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 1200 (jeden tysiąc dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 1149/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę F. sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 7 lutego 2011 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za luty 2010 r.
1.2. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że skarżąca domagała się stwierdzenia nadpłaty w związku z dokonaniem korekty podatku należnego ze względu na skorzystanie z możliwości przewidzianej w art. 89a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm., dalej jako "u.p.t.u."), tj. zmniejszenia kwoty podatku należnego od nieściągalnych wierzytelności (tzw. "ulga na złe długi"). Zdaniem organów nie zostały spełnione przesłanki takiej korekty, w związku z czym brak było podstaw do stwierdzenia nadpłaty. Stanowisko organów w tym zakresie zostało podzielone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
