Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 2047/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Krzymień, Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia WSA (del.) Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Protokolant Dorota Żmijewska, po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 90/11 w sprawie ze skargi Z. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 30 listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Z. B. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 1800 (słownie: jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 11 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Gl 90/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Z. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. wydaną w przedmiocie określenia nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005 r.
2. Ze stanu sprawy przyjętego do wyrokowania przez Sąd I instancji wynikało, że w toku kontroli organ podatkowy I instancji stwierdził, że Skarżący wystawił w 2005 r. dla Z. M. Sp. Jawna M. C., A. T., 8 faktur za wykonanie specjalistycznych robót budowlanych na łączną kwotę 252.220 zł. Skarżący oświadczył przy tym, że całość prac wykonał samodzielnie, nie zatrudniając żadnych pracowników, ani na podstawie umowy o pracę, ani umowę zlecenia, czy też o dzieło.
Organ I instancji wskazał, że na podstawie zebranego materiału dowodowego oraz opinii biegłego sądowego, nie można uznać, aby Skarżący mógł samodzielnie wykonać, przy pomocy posiadanych narzędzi (piły spalinowej, wiertnicy na grzechotkę, kilofa, szlifierki kątowej z tarczą do asfaltu oraz pompy wodnej) ujętych w powyższych fakturach robót budowlanych. Z uwagi na skalę robót oraz krótki termin realizacji konieczne byłoby zatrudnienie przez Skarżącego dodatkowych pracowników. Organ powołał się przy tym na Katalog Norm Rzeczowych, zgodnie z którym do wykonania zleconych robót potrzebnych było minimum czterech pracowników, w tym monter, pomocnik montera instalacji sanitarnych i pracownik robót budowlanych. Organ I instancji, mając na uwadze §13 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 219, poz. 1836 ze zm., dalej - "rozporządzenie"), uznał ewidencję przychodów prowadzoną przez Skarżącego za nierzetelną i na podstawie art. 193 § 4 Ordynacji podatkowej, nie uznał jej za dowód w sprawie. W związku z powyższym, decyzją z 26 kwietnia 2010 r. organ I instancji określił Skarżącemu wysokość nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005 r. w kwocie 13.018 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty