14.12.2012

Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2012 r., sygn. I OSK 2208/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Monika Nowicka, Sędzia NSA Irena Kamińska, Sędzia del. WSA Jacek Fronczyk (spr.), Protokolant asystent sędziego Wojciech Latocha, po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Łd 356/12 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 czerwca 2012 r. o sygn. akt II SA/Łd 356/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uwzględnił skargę J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia informacji publicznej, uchylając zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wójta Gminy N. z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] i zasądzając od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. na rzecz skarżącego J. S. kwotę [...] zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] Wójt Gminy N. odmówił J. S. udostępnienia informacji publicznej - kosztorysu inwestorskiego Gminno - Parkowego Centrum Kultury i Ekologii w P.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ stwierdził, że żądanie wnioskodawcy dotyczy procedury objętej ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j.: Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.), toteż powinno zostać ocenione w pierwszej kolejności na podstawie tej ustawy, która normuje dostęp do informacji związanych z dokonywaniem zamówień publicznych. Ustawa ta określa sposób oraz tryb udostępniania informacji publicznej wytworzonej w trakcie realizacji zamówienia publicznego. W myśl art. 96 tej ustawy, wszelkie dane dotyczące postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający zawiera w protokole postępowania, który jest jawny. Złożony wniosek dotyczy natomiast możliwości udostępnienia innych dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, a mianowicie - kosztorysu inwestorskiego, który służy - zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych - wyłącznie do ustalenia wartości zamówienia i nie podlega ogłoszeniu. W protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określa się jedynie kwotę, na jaką ustalono wartość zamówienia. Przepisy o zamówieniach publicznych nie dają natomiast wystarczających wskazówek do rozstrzygnięcia wątpliwości co do obowiązku udostępniania kosztorysu inwestorskiego. Zdaniem organu, definicja legalna "dokumentu urzędowego", zawarta w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), nie pozwala przyjąć, by kosztorys inwestorski był dokumentem urzędowym, w rozumieniu art. 6 ust. 2 tej ustawy. Dokument taki nie spełnia również przesłanek z art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Kosztorys inwestorski w swej treści nie zawiera bowiem komunikatu o sprawach publicznych, o jakich mowa w ustawie o dostępie do informacji publicznej, stąd żądanie wglądu do tego rodzaju dokumentu jest nieuprawnione.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne