21.11.2012

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. I OSK 648/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędzia NSA Joanna Banasiewicz (spr.), Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński, Protokolant starszy sekretarz sądowy Joanna Drapczyńska, po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Straży Granicznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1712/11 w sprawie ze skargi D. K. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dniem 15 grudnia 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1712/11, w sprawie ze skargi D. K. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego, uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Komendanta Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej z dnia [...] marca 2011 r. nr [...].

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy:

Komendant Główny Straży Granicznej po rozpoznaniu odwołania D. K. decyzją z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. oraz art. 6a pkt 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997), utrzymał w mocy decyzję Komendanta Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] odmawiającą przyznania D. K. równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego. Odmowa przyznania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego uzasadniona została okolicznością, że funkcjonariusz w dacie mianowania do służby stałej posiadał lokal mieszkalny położony w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby, spełniający przysługujące mu normy zaludnienia. W motywach rozstrzygnięcia organ wskazał, iż zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i warunków przyznawania funkcjonariuszom Straży Granicznej równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego, funkcjonariuszowi Straży Granicznej przysługuje równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego (Dz.U. Nr 118, poz. 1014 ze zm.), jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej on sam lub członek jego rodziny nie posiadają lokalu mieszkalnego. W rozpoznawanej sprawie, w dacie mianowania funkcjonariusza do służby stałej posiadał on w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby lokal mieszkalny odpowiadający przysługującym mu wówczas normom zaludnienia - tym samym, nie posiadał prawa do otrzymania lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej. Rozważając czy stan faktyczny sprawy wyklucza przyznanie skarżącemu równoważnika za brak lokalu w dacie, kiedy posiadane przez niego mieszkanie nie spełniało już przysługujących mu norm zaludnienia organ odwoławczy wskazał, że świadczenie, o które ubiega się funkcjonariusz jest zastępczą formą realizacji prawa funkcjonariusza do lokalu mieszkalnego. Skoro funkcjonariuszowi w służbie przygotowawczej nie można przydzielić lokalu mieszkalnego, gdyż prawo to, wynikające z art. 92 ustawy o Straży Granicznej, przysługuje tylko funkcjonariuszowi w służbie stałej, to uprawnienia do świadczeń pieniężnych z nim związanych ustala się na dzień mianowania funkcjonariusza do służby stałej. Zmiana normy zaludnienia, jej zwiększenie lub zmniejszenie, nie ma wpływu na prawo funkcjonariusza z art. 92 ust. 1 ustawy do przydziału lokalu mieszkalnego (por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 maja 2001 r. sygn. 8K 1/00, OTK 2001 nr 4, poz. 840 dotyczący uprawnień mieszkaniowych policjantów i uchwały siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 marca 1999 r. sygn. akt OPS 1/99 i z dnia 21 kwietnia 2008 r. sygn. akt I OPS 3/08). Zdaniem organu, powyższe ma zastosowanie również do przepisów art. 92 i 99 ustawy o Straży Granicznej, z których wynika, że funkcjonariuszowi w służbie stałej nie przysługuje prawo do lokalu, jeżeli w miejscowości, w której pełni służbę (pobliskiej), posiada lokal mieszkalny o co najmniej przysługującej mu powierzchni mieszkalnej (art. 99 pkt 2).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty