10.07.2012 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2012 r., sygn. II OSK 1064/12

 

Dnia 10 lipca 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia NSA Małgorzata Stahl sędzia NSA Jerzy Stelmasiak /spr./ Protokolant Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Tworóg od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 grudnia 2011 r. sygn. akt II SA/Gl 559/11 w sprawie ze skargi H.W. na uchwałę Rady Gminy Tworóg z dnia 14 marca 2002 r. nr XXXII/474/2002 w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach; 2. zasądza od H.W. na rzecz Gminy Tworóg kwotę 330 (słownie: trzysta trzydzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 grudnia 2011 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi H.W., stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy Tworóg z dnia 14 marca 2002 r. nr XXXII/474/2002 w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżona uchwała podjęta została m.in. na podstawie art. 7, art. 18 ust. 1 i 2 pkt 14 i art. 26 u.z.g. z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.) -- zwanej dalej u.z.g.

Skarżąca, będącą właścicielką działek nr [...] i [...] w Sołectwie Koty, pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. zwróciła się do Rady Gminy Tworóg z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, wywołanego podjęciem uchwały z dnia 14 marca 2002 r. W uzasadnieniu wezwania składająca go podała, że Rada Gminy uchwalając zmianę planu nadużyła przysługujących jej uprawnień przez ustalenie minimalnej linii zabudowy na działkach nr [...] i [...] w odległości 20,0 m od osi istniejącej drogi. Tak ustalona w § 12 uchwały linia zabudowy narusza interesy wnioskodawczyni bowiem ogranicza jej możliwości inwestycyjne na przedmiotowych działkach. W ocenie skarżącej, do podjęcia uchwały doszło z naruszeniem procedury planowania określonej w art. 18 ust. 2 w związku z ust. 3 u.z.g. Na zarządzie gminy spoczywał bowiem określony w art. 18 ust. 2 pkt 5 lit. a/ u.z.g. obowiązek pisemnego zawiadomienia o terminie wyłożenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu właścicieli lub władających nieruchomościami, których interes prawny może być naruszony ustaleniami planu. Tego obowiązku organ nie dopełnił między innymi w stosunku do poprzednika prawnego wnioskodawczyni - A.G.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne