27.09.2012

Wyrok NSA z dnia 27 września 2012 r., sygn. I OSK 1149/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Wojciech Mazur sędzia del. WSA Jacek Fronczyk Protokolant sekretarz sądowy Magdalena Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 27 września 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta Gostynina od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 1416/11 w sprawie ze skargi J. D. na zarządzenie Burmistrza Miasta Gostynina z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji dyrektora szkoły oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 lutego 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1416/11, po rozpoznaniu skargi J. D., stwierdził nieważność zarządzenia Burmistrza Miasta Gostynina z dnia [...] maja 2012 r., nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji dyrektora szkoły.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Burmistrz Miasta Gostynin zarządzeniem z dnia [...] maja 2010 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 5 c pkt 2 i art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm. - zw. dalej ustawą o systemie oświaty), z dniem 27 maja 2012 r. odwołał J. D. ze stanowiska Dyrektora [...] Szkoły w G. Za szczególne okoliczności przemawiające za odwołaniem tego nauczyciela z funkcji kierowniczej organ uznał: 1) brak elementarnej współpracy z organem prowadzącym szkołę, 2) złożenie nieprawdziwego oświadczenia majątkowego za rok 2009 i 2010, 3) prowadzenie placówki z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa w zakresie spraw administracyjnych i finansowych.

W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał, że w wyniku przeprowadzonej w dniach od 20 listopada 2009 r. do 22 grudnia 2009 r. kontroli oceny pracy J. D. stwierdzono wiele nieprawidłowości, m.in. w zakresie dysponowania środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną oraz w prowadzeniu księgi inwentarzowej szkoły, w zawieraniu umów o pracę z pracownikami obsługi, w zakresie spraw kadrowych i płacowych, a także w ewidencji czasu pracy zatrudnionych pracowników administracji. J. D. zarzucono także niegospodarność w zarządzaniu mieniem szkoły, niezapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych, nieprawidłowości w rozliczaniu się z podatku dochodowego od osób fizycznych za wypłaconą pomoc rzeczową z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, braki w dokumentacji szkoły, brak odpowiedniej organizacji pracy i nieprzestrzeganie obowiązujących terminów dostarczania dokumentów, co spowodowało opóźnienia w wypłacie nauczycielom trzynastej pensji. W toku przeprowadzonej kontroli, a także po jej zakończeniu, współpraca z J. D. nie układała się właściwie. Dyrektor lekceważył organ prowadzący postępowanie kontrolne, nie reagując na kierowane do niego uwagi, prośby i pisma.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne