Wyrok NSA z dnia 4 października 2012 r., sygn. II OSK 1045/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary (spr.) Sędzia del. WSA Robert Sawuła Protokolant asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 4 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. Sp. z o. o. z siedzibą w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. akt IV SA/Wa 400/10 w sprawie ze skargi E. Sp. z o. o. z siedzibą w T. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do uiszczenia kary administracyjnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 stycznia 2011r., sygn. akt IV SA/Wa 400/10, oddalił skargę E. Sp. z o.o. z siedzibą w T. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2010 r. w przedmiocie zobowiązania do uiszczenia kary administracyjnej.
Zaskarżoną decyzją utrzymano w mocy decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia [...] maja 2009 r. w sprawie nałożenia obowiązku uiszczenia kary pieniężnej za naruszenie warunków odprowadzania ścieków do środowiska, której termin płatności został odroczony, z odsetkami za zwłokę naliczonymi za okres odroczenia.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, iż przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2006 r., Nr 129, poz. 902 ze zm.) w art. 319 ust. 1, art. 319 ust. 4 i art. 320 ust. 1 przewidują trzy tryby postępowania, które mogą być podjęte przez organ po upływie terminu, na który została odroczona płatność administracyjnej kary pieniężnej. W niniejszej sprawie termin płatności administracyjnej kary pieniężnej odroczono decyzją Śląskiego Wojewódzkiego inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia [...] czerwca 2004 r., która następnie na wniosek strony została zmieniona decyzją z dnia [...] lipca 2006 r. co do zakresu przedsięwzięcia i terminu odroczenia. Podstawę materialnoprawną powyższych decyzji stanowiły przepisy art. 316, art. 317 ust.1 i art. 318 ustawy Prawo ochrony środowiska. Ostatecznie termin płatności kary został odroczony do dnia 30 kwietnia 2009 r. w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na przyłączeniu kanalizacji zakładu do kanalizacji ogólnospławnej gminy i zaniechaniu bezpośredniego odprowadzania ścieków do środowiska. W dniach 16 kwietnia i 28 kwietnia 2009 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach Delegatura w Częstochowie przeprowadził kontrolę w Zakładzie. Z ustaleń zawartych w protokole wynika, że przedsięwzięcie polegające na przyłączeniu kanalizacji zakładu do sieci komunalnej nie zostało wykonane do dnia kontroli. Zakres prac wykonanych obejmował tylko prace projektowe i nie rozpoczęto prac związanych z wykonaniem projektu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty