04.10.2012

Wyrok NSA z dnia 4 października 2012 r., sygn. II OSK 1679/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary (spr.) Sędzia del. WSA Robert Sawuła Protokolant asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 4 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27.03.2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 34/12 dotyczącego sprawy ze skargi M. K. na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 marca 2012r., sygn. akt IV SA/Wa 34/12, oddalił skargę M. K. na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W ww. skardze M. K. podniósł, że zaskarżona uchwała jest niezgodna z prawem ponieważ narusza jego interes prawny poprzez ustalenie, że działki skarżącego położone są w strefie określonej jako grunty rolne co uniemożliwia ich zabudowę i korzystną sprzedaż. Skarżący twierdzi, że jego nieruchomości powinny zostać podzielone na działki budowlane. Skarżący wniósł także o ustalenie odszkodowania od organów samorządowych za ograniczenie jego prawa własności i swobody gospodarczej.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie wskazując, że plan został uchwalony zgodnie z przepisami prawa. Podkreślono, że interes prawny skarżącego nie został naruszony ponieważ uchwalony plan nie dokonuje żadnych zmian na niekorzyść skarżącego bowiem jego nieruchomości były użytkowane rolniczo przed uchwaleniem planu zaś zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego zgodne są z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta S..

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w uzasadnieniu wyroku którym oddalił powyższą skargę wskazał, że zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Powyższy przepis jako przesłankę do zaskarżenia uchwały organu gminy wyraźnie wskazuje na naruszenie interesu prawnego podmiotu skarżącego. Skarga M. K. została wniesiona w zakresie dotyczącym działek o numerach [...], [...] położonych przy ul. S. oraz działek nr [...] w części i działki nr [...] o pow. 16 m2. Skarżący wskazał na naruszenie prawa z uwagi na objęcie tych działek ustaleniami planu i niewydzielenie z nich działek budowlanych. Ograniczenie w wykonywaniu prawa własności ww. działek polega zdaniem skarżącego, na niemożności ich zabudowy, ponieważ nie zostały one podzielone na działki budowlane.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne