Wyrok NSA z dnia 19 października 2012 r., sygn. II OSK 1142/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędzia del. WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska Protokolant Anna Jusińska po rozpoznaniu w dniu 19 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K. S. i A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 listopada 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 1033/10 w sprawie ze skargi K. S. i A. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
II OSK 1142 / 11
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 listopada 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. S. i A. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2010 r., utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji [...] grudnia 2009 r., którą stwierdzono z urzędu nieważność decyzji Naczelnika Miasta Łeby z dnia [...] maja 1990 r., udzielającą pozwolenia na budowę.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, iż decyzją z dnia [...] maja 1990 r. Naczelnik Miasta Łeby udzielił A. S. pozwolenia na budowę budynku wielofunkcyjnego (kawiarnia) z częścią mieszkalną na działce nr ewid. [-A-] obręb 1, położonej przy ul. [...] w L. Decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r. Wojewoda Pomorski z urzędu stwierdzając nieważność powyższej decyzji uznał, iż rażąco narusza ona prawo t.j. art. 5 ust. 1 pkt 5, 6 i art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.- zwanej dalej Prawem budowlanym z 1974 r.) oraz § 12 ust. 1 i § 79 ust. 1 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki (Dz. U. Nr 17 poz. 62 ze zm.- zwanego dalej rozporządzeniem). Jak wskazał organ, rozwiązania projektowe budynku mieszkalnego jednorodzinnego z usługą (kawiarnią) zatwierdzone decyzją o pozwoleniu na budowę, przewidują usytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy działek nr [-A-] i [-B-] obręb [...] w L. Zaprojektowano w nim od strony sąsiedniej działki w poziomie przyziemia 6 otworów okiennych, w poziomie I piętra 4 otwory okienne, a także z przekroczeniem granic nieruchomości okapy, w których umiejscowiono rury spustowe wód opadowych z odprowadzeniem ich na teren sąsiedniej działki nr [-B-]. Projekt częściowo został zmieniony w trakcie realizacji (w lutym 1991 r.) m.in. w zakresie wielkości i liczby otworów okiennych oraz odprowadzenia wód opadowych, aczkolwiek organ nadzoru zobligowany był do oceny projektu zatwierdzonego kontrolowaną decyzją. Wojewoda wskazał również, że inwestycja realizowana była na podstawie planu rewaloryzacji śródmieścia miasta Łeba, którego ustalenia nie przewidywały lokalizacji spornego budynku w sposób przyjęty w projekcie, tj. sytuowaniu budynku bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Na terenie zainwestowanej działki występowała zabudowa objęta ochroną konserwatorską, nie przewidywano zabudowy plombowej, a wielkość zainwestowanego budynkiem mieszkalno- usługowym terenu jest rozbieżna z przyjętymi dla tego obszaru ustaleniami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty