Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2012 r., sygn. I GSK 204/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Józef Waksmundzki Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz (spr.) Protokolant Anna Wojtowicz-Hess po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 7 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Ke 526/11 w sprawie ze skargi I. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 grudnia 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach po rozpoznaniu sprawy ze skargi I.G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia [...] września 2011 r. w przedmiocie podatku akcyzowego decyzję tę uchylił stwierdzając, że nie może być ona wykonana w całości oraz zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
Sąd I instancji przyjął za podstawę orzeczenia następujący stan faktyczny sprawy. W wyniku wszczętego z urzędu postępowania podatkowego celem ustalenia, czy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przez skarżącego samochodu marki L.R.D. o nr n/p: [...], rok produkcji 2002, powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym i konieczność zapłaty z tego tytułu należnej akcyzy, decyzją z dnia [...] czerwca 2011 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 4.147 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego, to jest ww. samochodu osobowego.
Rozstrzygając sprawę w wyniku wniesionego przez skarżącego odwołania, Dyrektor Izby Celnej w Kielcach decyzją z dnia [...] września 2011 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu stwierdził, że klasyfikując samochód do kodu Nomenklatury Scalonej ustanowionej rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U.UE.L.87.256.1 ze zm.), zwanego dalej: "kodem CN", najpierw ustala się jego przeznaczenie. W sytuacji, gdy konstrukcja oraz wyposażenie pojazdu wskazuje, że jest w głównej mierze przeznaczony do przewozu osób, a przewóz towarów stanowi tylko uzupełnienie funkcjonalności pojazdu, wtedy należy zaklasyfikować go do samochodów osobowych CN 8703. Jeżeli natomiast służy on do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704. Zdaniem organu, analiza zgromadzonych w sprawie dokumentów prowadzi do wniosku, że skarżący dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu, który należy zaklasyfikować do pozycji 8703. Dokonując tej klasyfikacji organ miał też na uwadze brzmienie not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, dostępnych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w przeglądarce taryfowej ISZTAR. Przeprowadzone w dniu 15 marca 2011 r. oględziny wykazały, że wyposażenie tego pojazdu jest charakterystyczne dla samochodów osobowych (jest to samochód pięciodrzwiowy, tylne drzwi są otwierane uchylnie na bok, ma dwa miejsca siedzące usytuowane w jednym rzędzie i jednolitą podsufitkę na całej długości, jednolitą tapicerkę, dywaniki, oświetlenie i szyber dach nad pierwszym rzędem siedzeń, w drzwiach tylnych bocznych mechanizm otwierania szyb jest zablokowany, za pierwszym rzędem siedzeń znajduje się kratka oddzielająca część pasażerską od części tylnej, która jest łatwa w demontażu, przy kracie znajduje się metalowa skrzynia narzędziowa, za przegrodą znajduje się oświetlenie i szyber dach, a na podłodze wykładzina). Z wyjaśnień skarżącego wynika, że od momentu zakupu nie dokonywał w samochodzie żadnych zmian, które miałyby wpływ na zmianę jego przeznaczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty