Wyrok NSA z dnia 30 października 2012 r., sygn. I GSK 117/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędzia del. WSA Marzenna Kosewska Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 30 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 września 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 921/11 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 września 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 921/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uwzględnił skargę M. P. i uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej [...] (dalej zwanego również "Dyrektorem IC") z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego, a także stwierdził że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu oraz zasądził od organu administracji na rzecz skarżącego 2.817 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. Uchylona decyzja utrzymywała w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] grudnia 2010 r., którą określono skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu kempingowego.
Sąd pierwszej instancji przytoczył ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji, które stwierdziły, że w dniu [...] marca 2010 r. M. P. złożył deklarację uproszczoną AKC-U z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, w której wskazał podstawę opodatkowania w wysokości 37.262 zł oraz zadeklarował podatek akcyzowy w wysokości 6.931 zł. Organ podatkowy - uznając, że zadeklarowana podstawa opodatkowania znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej podobnych pojazdów - wezwał skarżącego do dokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub pisemnego wskazania przyczyn podania takiej wysokości podstawy opodatkowania, lecz M. P. w wyznaczonym terminie czynności tych nie wykonał. W związku z tym organ podatkowy wszczął z urzędu postępowanie i przeprowadził dowód z opinii biegłego z zakresu techniki samochodowej na okoliczność ustalenia wartości rynkowej przedmiotowego pojazdu na dzień powstania obowiązku podatkowego. Biegły rzeczoznawca [...] L. N. sporządził opinię nr [...] z dnia [...] października 2010 r., w której ustalił średnią wartość rynkową przedmiotowego pojazdu na dzień powstania obowiązku podatkowego na kwotę 86.100 zł brutto (kwota ta została pomniejszona o zawarty w niej 22% podatek VAT, a następnie odpowiedni do pojemności silnika podatek akcyzowy w wysokości 18,6%, zaś tak ustalona podstawa opodatkowania w wysokości 59.506 zł stanowiła bazę do obliczenia kwoty podatku akcyzowego). Przy wycenie tej biegły uwzględnił zgłoszone przez stronę korekty z tytułu wyposażenia, przebiegu oraz ubytki z tytułu braków i uszkodzeń przedmiotowego pojazdu, zaś ze względu na brak notowań przedmiotowego pojazdu w katalogach na rynku europejskim i polskim, rzeczoznawca posłużył się notowaniami pojazdów podobnych zamieszczonych w Informatorze Rynkowym Pojazdy Kempingowe INFO EKSPERT 03/2010 oraz aukcji internetowej. Opierając się na wspomnianej opinii biegłego organ podatkowy ustalił podstawę opodatkowania, a następnie określił stronie wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym na 11.068 zł. Na zmianę tego rozstrzygnięcia nie wpłynęła natomiast przedłożona przez stronę w toku postępowania opinia nr [...] z dnia [...] marca 2010 r. sporządzona na zlecenie podatnika przez rzeczoznawcę A. D., w której określono średnią wartość rynkową przedmiotowego pojazdu na kwotę 56.800 zł brutto. Zdaniem organów podatkowych, w przedłożonej przez stronę opinii rzeczoznawca bezzasadnie uwzględnił także dodatkowe korekty, w tym stan utrzymania i dbałość o pojazd, ważność dopuszczenia do ruchu, czy też pochodzenie pojazdu (import prywatny). W ocenie Dyrektora IC, trudno wymagać, by przedmiotowy pojazd wykazywał nominalny, odpowiadający okresowi użytkowania stan utrzymania i dbałości o pojazd, skoro był pojazdem powypadkowym, natomiast wpływ takich czynników jak import prywatny czy regionalna sytuacja rynkowa został już uwzględniony w katalogach zawierających ceny używanych pojazdów samochodowych na terenie Polski.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty