Wyrok NSA z dnia 10 października 2012 r., sygn. II FSK 475/11
Sąd administracyjny nie rozstrzyga sprawy administracyjnej in merito. Dokonuje wyłącznie kontroli zgodności z prawem jej rozstrzygnięcia przez organ administracji publicznej. Kontroli takiej można dokonać wyłącznie na podstawie stanu faktycznego ustalonego w czasie wydawania kontrolowanego aktu lub dokonywania czynności.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Krzymień (sprawozdawca), Sędziowie NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, NSA Tomasz Zborzyński, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 10 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 16 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 757/10 w sprawie ze skargi H. M. na decyzję Dyrektor Izby Skarbowej w G. z dnia 27 maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od H. M. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w G. kwotę 5.400 (słownie: pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Gd 757/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę H. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 27 maja 2010 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. W uzasadnieniu orzeczenia wyjaśniono, że w wyniku przeprowadzonej decyzją z dnia 13 listopada 2009 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w G. określił Skarżącej wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. w kwocie 206 167 zł. W następstwie rozpoznania wniesionego odwołania, Dyrektor Izby Skarbowej w G., decyzją z dnia 27 maja 2010 r. uchylił w części decyzję organu I instancji i orzekł o obniżeniu wysokości zobowiązania do kwoty 188 210 zł. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że Skarżąca w 2004 r. prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych w ramach firmy "H." H. M. Dla celów rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów. Dyrektor Izby Skarbowej podobnie jak organ I instancji uznał, że księga podatkowa nie odzwierciedla wartości rzeczywistych zdarzeń po stronie przychodów i w tym zakresie jest ona nierzetelna. O nierzetelności świadczył w szczególności fakt, że w księdze nie wykazano faktury potwierdzającej wykonanie usług na rzecz "C." sp. z o.o. o wartości 4 075 zł. Zaniżenie przychodu wykazanego do opodatkowania w związku z nieuwzględnieniem wskazanej kwoty wyniosło bowiem 1,61% wartości przychodu wykazanego w księdze, podczas gdy zgodnie z § 11 ust 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r., nr 152, po. 1475) dopuszczalny limit nie zaewidencjonowanej w księdze kwoty przychodu nie skutkującej nierzetelnością to 0,5% przychodu. Nierzetelność ksiąg potwierdzał również fakt, iż Skarżąca nie ujawniła do opodatkowania całości przychodu osiągniętego z tytułu świadczonych usług transportowych Powyższe ustalenia stanowiły przesłankę do oszacowania wartości przychodów osiągniętych w 2004 r. Mając na uwadze ilość zakupionego przez Stronę paliwa oraz przyjmując (w oparciu o jej wyjaśnienia i zeznania świadków, a także informacje uzyskane od dealerów sprzedających ciągniki siodłowe oraz porównanie zużycia paliwa zamieszczone na stronie internetowej adMoto.pl), że średnie zużycie paliwa wynosiło 50 l/100 km organ doszedł do wniosku, że wystarczałoby to na przejechanie ok. 140 000 km. Tymczasem przedłożona przez Stronę dokumentacja ujawniała, iż pojazdy stanowiące własność Skarżącej przejechały niewiele ponad 36 000 km. Dodatkowo organ zauważył, że w 2004 r. podatniczka zakupiła o 76% więcej paliwa niż w roku 2003 wykazując przy tym w zeznaniu za 2004 r. przychód tylko o 34% wyższy niż wykazany za 2003 r. W konsekwencji, Dyrektor Izby Skarbowej - uznając, że dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalały na określenie przychodu z prowadzonej działalności - określił wysokość przychodu w drodze oszacowania, przy zastosowaniu metody kosztowej. Mając na względzie ilość zakupionego przez Skarżącą paliwa (po odjęciu paliwa zużytego do myjki wysokociśnieniowej, do dwóch samochodów osobowych, paliwa skradzionego oraz paliwa zakupionego w dniu 28 grudnia 2004 r., jako zużytego w następnym roku podatkowym), średnie jego zużycie przez samochody transportowe oraz cenę wykonania 1 km usługi transportowej, Dyrektor Izby Skarbowej wyliczył, iż wartość niezafakturowanych usług transportowych stanowiła kwotę 521 403,97 zł. Odnosząc się do przedłożonych przez Stronę w toku postępowania odwoławczego badań zużycia paliwa przeprowadzonych przez biegłego rzeczoznawcę, Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że badania te zostały przeprowadzone w ruchu miejskim, przy użyciu pojazdów o przekroczonej dopuszczalnej ładowności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty