08.06.2011

Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2011 r., sygn. II OSK 1006/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie Sędzia NSA Joanna Banasiewicz Sędzia del. NSA Janina Kosowska (spr.) Protokolant Daniel Zdzieszyński po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 13 stycznia 2010 r. sygn. akt II SA/Ke 712/09 w sprawie ze skargi J. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2010 r., sygn. akt II SA/Ke 712/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę J. L. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] września 2009 r., .Nr [...], w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania.

Opisując stan faktyczny sprawy wskazał, iż zaskarżonym postanowieniem, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., na podstawie art. 134 w zw. z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), zwanej dalej w skrócie kpa, stwierdziło niedopuszczalność odwołania wniesionego przez skarżącego od nazwanego "decyzją" pisma Burmistrza Miasta i Gminy J. z dnia [...] czerwca 2009 r., Nr [...], o odmowie przyznania refundacji wydatków poniesionych na usunięcie wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego położonego w Ł. nr [...]. Organ odwoławczy ustalił, iż w dniu 25 maja 2009 r. skarżący złożył w Urzędzie Miejskim w J. wniosek o zakwalifikowanie do udziału w programie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest. Pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. Burmistrz Miasta i Gminy J. poinformował skarżącego, iż jego wniosek rozpatrzony został negatywnie. Organ odwoławczy wskazał, iż uchwałą z dnia [...] kwietnia 2009 r. Rada Miejska w J. przyjęła "Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Miasta i Gminy J. na lata 2008-2032". Z kolei zarządzeniem z dnia [...] maja 2009 r. Burmistrz Miasta i Gminy J. przyjął "Regulamin dofinansowania dla osób fizycznych poniesionych kosztów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta i gminy J.". Zgodnie z § 1 pkt 6 tego Regulaminu, wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku. W świetle powyższego organ odwoławczy stwierdził, że w żadnym z podanych aktów nie wskazano przepisu prawa materialnego dającego podstawę do wydania decyzji w niniejszej sprawie. Wskazano jedynie przepisy o charakterze kompetencyjnym. Wyjaśnił jednocześnie, że zawarte w art. 104 kpa stwierdzenie, iż załatwienie sprawy następuje przez wydanie decyzji, odnosi się tylko do sytuacji, gdy z mocy przepisów prawa materialnego lub innych przepisów powszechnie obowiązujących załatwienie sprawy powinno nastąpić w tej formie prawnej. Nie ma przy tym znaczenia, czy przepis będący podstawą prawną decyzji należy wyłącznie do systemu prawa administracyjnego. Na poparcie swojego stanowiska organ powołał się na orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego - wyroki z dnia 26 stycznia 2006 r., sygn. I OSK 361/05, i z dnia 20 czerwca 2001 r., sygn. II SA/Gd 2869/00, oraz postanowienie z dnia 27 lutego 1991 r., sygn. II SA 84/91. Wobec powyższego organ odwoławczy uznał, że rozpatrzenie wniosku skarżącego przez organ I instancji nie daje podstaw do załatwienia go w formie decyzji administracyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne