Wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2011 r., sygn. I GSK 922/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Zofia Borowicz Janusz Zajda (spr.) Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 9 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 23 czerwca 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 215/10 w sprawie ze skargi J. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. S.A. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B. kwotę 500 (słownie: pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z 23 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Lu 215/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. oddalił skargę [...] E. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. P. z [...] stycznia 2010 r., nr [...], w przedmiocie opłaty paliwowej.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że [...] listopada 2007 r. na podstawie dokumentu SAD nr [...] skarżąca zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu sprowadzony z Białorusi olej napędowy do silników, klasyfikowany do kodu TARIC 2710 19 41 00. Do zgłoszenia celnego strona dołączyła fakturę oraz oświadczenie, zgodnie z którym olej ten miał być przeznaczony na cele trakcyjne oraz do urządzeń niewymienionych w art. 2 pkt 31 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.; dalej: Prawo o ruchu drogowym). W związku z powyższym nie zadeklarowano w zgłoszeniu celnym kwoty opłaty paliwowej.
Decyzją z [...] października 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. P. określił Spółce kwotę opłaty paliwowej w wysokości 87.613 zł należnej z tytułu importu oleju napędowego.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy na skutek odwołania skarżącej, decyzją z [...] stycznia 2010 r. Dyrektor Izby Celnej w B. P. na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa), art. 37h, art. 37j ust. 1 pkt 2, art. 37k ust. 1, art. 37l ust. 1 i art. 37m ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz.U. z 2004 Nr 256, poz. 2571 ze zm.; dalej: ustawa o autostradach), utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu stwierdził, że wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 Prawa o ruchu drogowym, podlega opłacie zwanej "opłatą paliwową". Dokonując wykładni art. 37h ustawy o autostradach stwierdził, że skoro opłacie paliwowej podlegają paliwa silnikowe wykorzystywane do napędu pojazdów, to chodzi o zwyczajowe wykorzystywanie paliwa do napędu pojazdów poruszających się po drodze, a nie o faktyczne wykorzystanie sprowadzonego paliwa do tych pojazdów. W ocenie organu, ustawa o autostradach nie przewiduje zwrotu opłaty paliwowej ani zwolnienia z opłaty w przypadku wykorzystania oleju na inne cele niż do napędu pojazdów. Gdyby istniała możliwość zastosowania zwolnienia w opłacie paliwowej lub jej zwrotu z uwagi na przeznaczenie towaru, ustawodawca wprowadziłby obowiązek dołączenia stosownego oświadczenia, że zakupiony towar zostanie zużyty lub wykorzystany do innych celów niż napęd pojazdów. Nie ulega wątpliwości, że opłata paliwowa przeznaczona jest do "szczególnych" celów określonych w ustawie, nie ma ona charakteru fiskalnego, gdyż nie zasila budżetu państwa. Nie ma też podstaw do twierdzenia, że organy podatkowe w B. P. są związane interpretacją wydaną na rzecz skarżącej przez Naczelnika Urzędu Celnego w W.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty