09.06.2011 Podatki

Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2011 r., sygn. I GSK 361/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie Czesława Socha (spr.) NSA Joanna Kabat-Rembelska Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 21 grudnia 2009 r. sygn. akt III SA/Gl 1222/09 w sprawie ze skargi K. D. na interpretację Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. D. na rzecz Ministra Finansów kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 grudnia 2009 r. o sygnaturze III SA/Gl 1222/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalił skargę K. D. na interpretację indywidualną Ministra Finansów upoważniającego Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął, że stanowisko K. D., jako wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (uzupełnione pismem z dnia 14 maja 2009 r.) w sprawie możliwości rozliczenia nadwyżki w podatku akcyzowym z lat 2000-2001 poprzez jej zwrot lub zaliczenie tej nadwyżki na poczet innych zobowiązań publicznoprawnych na podstawie art. 72 ustawy Ordynacja podatkowa, jest nieprawidłowe.

Z okoliczności stanu faktycznego wynika, że K. D. w latach 2000-2004 prowadził działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży dealerskiej samochodów osobowych, będąc podatnikiem podatku akcyzowego. W 2000 roku obowiązek podatkowy w tym zakresie regulował § 27 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 105, poz. 1197). Podatnik mógł obniżyć należny podatek akcyzowy lub zwiększyć podatek naliczony pod warunkiem, że posiadał dowód zapłaty kwot podatku akcyzowego wynikające z faktur i faktur korygujących, a w przypadku dokumentów celnych - kwoty podatku akcyzowego wynikające z tych dokumentów. Brak dowodów zapłaty akcyzy wykluczał możliwość obniżenia należnego podatku akcyzowego. Powyższy wymóg został zniesiony w wyniku wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podatku akcyzowego z dnia 22 grudnia 2000 r. (Dz. U. Nr 119, poz. 1259). W związku z tymi zmianami po stronie K. D. nastąpiło zwiększenie kwoty podatku naliczonego, a w konsekwencji powstanie znacznej nadwyżki do rozliczenia w następnych okresach. Prowadząc działalność gospodarczą w kolejnych latach podatnik systematycznie obniżał wysokość nadwyżki, a w 2004 r. definitywnie utracił możliwość rozliczenia nadwyżki poprzez obniżenie podatku należnego o naliczony w ramach działalności akcyzowej, a to wobec zakończenia działalności gospodarczej objętej opodatkowaniem akcyzowym. Nadwyżka nie została w całości rozliczona z podatkiem należnym przy sprzedaży samochodów. W związku z posiadaniem nierozliczonej nadwyżki podatku do dnia dzisiejszego K. D. składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-3. Pismem z dnia 27 maja 2009 r. K. D. uzupełnił wniosek, wyjaśniając, że sprzedaż samochodów osobowych zakończył oficjalnie w dniu 31 stycznia 2004 r., a decyzje Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w K. dotyczyły poszczególnych okresów rozliczeniowych przypadających od listopada 2001 r. do czerwca 2002 r. Ostania decyzja obejmująca okres czerwca 2002 r. została wydana w dniu 30 grudnia 2002 r. i określała nadwyżkę podatku akcyzowego naliczonego nad należnym w kwocie 82.861 zł. W dniu 5 stycznia 2005 r. Inspektor Kontroli Skarbowej wydał postanowienie w sprawie umorzenia dochodzenia w związku z podejrzeniem popełnienia czynu zagrożonego karą określoną w kodeksie karnym skarbowym przeciwko K. D.. Brak prawa do zwrotu prowadzi do utraty praw nabytych bez możliwości uzyskania stosownego zadośćuczynienia. W związku z tym sformułowano pytanie następującej treści: czy w związku z wejściem w życie w dniu 1 marca 2009 r. ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wykazywana w poprzednich okresach rozliczeniowych kwota nadwyżki wpłat podatku akcyzowego do rozliczenia podlega zwrotowi, względnie zaliczeniu na poczet innych zobowiązań publicznoprawnych (zważywszy, że nowowprowadzone przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie przewidują możliwości obniżenia podatku należnego o podatek uprzednio naliczony przy zakupie) w trybie przewidzianym dla zwrotu lub zaliczenia nadpłaty w rozumieniu art. 72 i następnych Ordynacji podatkowej?

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne