Wyrok NSA z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. I GSK 421/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 27 lipca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 1777/09 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. kwotę 600 (słownie: sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 2 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1777/09, wydanym w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego, oddalono skargę.
Wyrok Sądu pierwszej instancji zapadł na tle następującego stanu faktycznego sprawy:
W dniu 19 kwietnia 2006 r. S. S., zwany dalej "skarżącym", złożył w Urzędzie Celnym we W. deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U samochodu osobowego marki JAGUAR (rok produkcji 2003, pojemność silnika 2967 cm3). Podatnik zadeklarował i wpłacił podatek akcyzowy w wysokości 9.301 zł.
W dniu 26 czerwca 2008 r. skarżący złożył do organu podatkowego wniosek o zwrot podatku akcyzowego uiszczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. samochodu. Wraz z wnioskiem podatnik złożył korektę deklaracji AKC-U, w której określił kwotę podatku akcyzowego na kwotę 3.364 zł, obliczoną według stawki 13,6% od podstawy 24.738 zł.
Naczelnik Urzędu Celnego we W. decyzją z dnia [...] sierpnia 2006 r., nr [...] odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego. Motywując odmowę stwierdzenia nadpłaty organ pierwszej instancji powołał się na przepisy art. 2, art. 3, art. 6 i art. 9 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (Dz. U. Nr 118, poz. 745), dalej: "ustawa o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym". Według organu podatkowego zastosowanie wzoru określonego w art. 3 ustawy o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym nie doprowadziło do określenia nadpłaty, albowiem kwota podatku akcyzowego zawartego w cenie podobnego samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju wyniosła 12.090 zł, czyli więcej niż kwota podatku uiszczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Do wyliczenia kwoty akcyzy zawartej w cenie pojazdu zarejestrowanego w kraju, organ podatkowy przyjął jako wyjściową średnią cenę rynkową omawianego samochodu JAGUAR ustaloną na podstawie katalogu INFO-EKSPERT Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych oraz Rzeczoznawców PZM w wysokości 123.200 zł (brutto). Ponieważ w toku postępowania strona nie udokumentowała uszkodzeń przedmiotowego samochodu, przy kalkulacji nie uwzględniono czynnika stanu technicznego pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty