22.06.2011 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2011 r., sygn. I GSK 713/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia del. WSA Jacek Czaja Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 15 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "E." Spółki z o.o. w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 21 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Go 559/09 w sprawie ze skargi "E." Spółki z o.o. w Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] września 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "E." Spółki z o.o. w Z. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w R. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu części kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Go 559/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalił skargę "E." Spółki z o.o. w Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] września 2009 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego za grudzień 2004 r., z następującym uzasadnieniem.

Po przeprowadzonej w spółce we wrześniu i październiku 2005 r. kontroli w zakresie przestrzegania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem działalności spółki, obejmującym obrót gazem płynnym w okresie od stycznia 2004 r. do września 2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego wszczął postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2009 r. postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za grudzień 2004 r. oraz włączył do sprawy materiały zebrane w toku postępowania kontrolnego.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Z. określił spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie 84.345 zł w związku ze sprzedażą gazu płynnego.

Utrzymując w mocy ww. decyzję organu I instancji Dyrektor Izby Celnej wskazał, że spółka w grudniu 2004 r. sprzedawała na stacji paliw gaz płynny propan butan do napędu pojazdów samochodowych oraz do innych celów (grzewczych). Sprzedaż dokumentowana była paragonami z kasy fiskalnej i fakturami VAT. W okresie od maja 2004 r. do września 2005 roku spółka nabyła 4.267.212 litrów gazu płynnego zwolnionego na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, dalej: "rozporządzenie") z podatku akcyzowego i sprzedała 4.236.062 litry gazu płynnego zwolnionego z podatku akcyzowego. Organ stwierdził, iż w przypadku 3 paragonów i 25 faktur VAT dokumentujących łącznie sprzedaż 238.308 litrów gazu płynnego propan-butan załączone do nich oświadczenia nie spełniały wszystkich wymogów formalnych wynikających z § 15 ust. 8 rozporządzenia, zgodnie z którym oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 7 i ust. 5 pkt 5, powinno zawierać co najmniej dane w przepisie tym wskazane. Dyrektor Izby Celnej podkreślił, że Minister Finansów, zwalniając z podatku akcyzowego gaz płynny uzależnił prawo do zwolnienia od faktu, iż wyrób ten nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych oraz od spełnienia wymogów formalnych - uzyskania od nabywcy gazu oświadczenia zawierającego wymagane przepisami informacje, obowiązku dołączenia tego oświadczenia do dokumentu sprzedaży bądź naniesienia na oświadczeniu danych identyfikacyjnych dokumentu sprzedaży. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej brak właściwych oświadczeń nabywców gazu płynnego obligował organ do uznania, że spółka nie była uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do transakcji niemi dokumentowanych i w związku z tym, w zgodzie z art. 21 Ordynacji podatkowej zobowiązany był do określenia wysokości zobowiązania podatkowego w drodze decyzji. Określając zobowiązanie podatkowe, organ przyjął za moment powstania obowiązku podatkowego dzień dokonania sprzedaży, będący jednocześnie dniem wystawienia faktury bądź paragonu. Dyrektor Izby Celnej uznał, iż oświadczenia załączone do dokumentów sprzedaży oraz złożone w fakturach VAT nie spełniały wszystkich wymogów określonych w § 15 ust. 4 pkt 7 i ust. 8 rozporządzenia, ponieważ nie zawierały PESEL (naruszenie § 15 ust. 8 pkt 1 rozporządzenia); ilości, rodzaju i typu urządzeń grzewczych (naruszenie § 15 ust. 8 pkt 4 ww. rozporządzenia); bądź miejsca sporządzenia oświadczenia, a w trzech przypadkach oświadczenia zawierały datę rozbieżną z datą sprzedaży gazu płynnego. Odnosząc się do oświadczeń dotyczących paragonów wystawionych przed dniem sprzedaży gazu płynnego Dyrektor Izby Celnej stwierdził, iż z tego powodu nie można ustalić, jakich transakcji dotyczyły i w konsekwencji uznał, że do transakcji sprzedaży potwierdzonej ww. dokumentami sprzedaży strona nie posiadała oświadczeń nabywców gazu, a w konsekwencji nie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Dyrektor Izby Celnej wskazał również, iż oświadczenia oprócz tego, że wystawione zostały przed datą sprzedaży (wystawienia paragonu), nie zawierały ponadto PESEL. Stwierdzone braki dotyczyły też ilości, rodzaju i typu posiadanych urządzeń grzewczych, NIP, adnotacji o miejscu sporządzenia oświadczenia nabywcy gazu. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych winno było być złożone nie wcześniej i nie później, niż w chwili dokonania transakcji sprzedaży. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej bezzasadny jest zarzut braku PESEL w oświadczeniach nabywców gazu płynnego będących przedsiębiorcami, ponieważ posługują się oni nr REGON. Ustalenia w tym zakresie nie miały jednak wpływu na wysokość określonego zobowiązania podatkowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne