Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    18.10.2011 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 18 października 2011 r., sygn. II FSK 796/10

    W sytuacji, gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa i wnioskodawca wszczyna postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty, ten rodzaj postępowania ma charakter wtórny, czyli powinien być poprzedzony przeprowadzeniem postępowania w sprawie określania zobowiązań podatkowych.

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędziowie NSA Jacek Brolik, NSA Jan Rudowski, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 18 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 917/09 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 13 marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od S. S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 4 stycznia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygnaturze akt III SA/Wa 917/09, oddalił skargę S.S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 13 marca 2009 roku w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok. Pismem z dnia 25 maja 2005 r. S.S. wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży w 2004 r. papierów wartościowych. Do wniosku dołączył korektę zeznania podatkowego PIT-38. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynikało, że w latach 1998-1999 skarżący jako członek Stowarzyszenia Pracowników P. S.A. nabył akcje tej spółki. Zgodnie z uchwałą z dnia 7 stycznia 2004 r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy M. S.A. nastąpiło połączenie tej Spółki z P. S.A. Dotychczasowym akcjonariuszom P. S.A. wydane zostały w zamian za posiadane akcje, akcje serii F spółki P. S.A. Skarżący dodał, że emisja akcji należnych akcjonariuszom P. S.A. oraz ich wydanie nastąpiło na Giełdzie Papierów Wartościowych, w obrocie publicznym. Stąd też przychód uzyskany ze sprzedaży akcji P. S.A. został uzyskany w 2004 r. Zdaniem skarżącego przychód ten zwolniony jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, w oparciu o art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W złożonej korekcie zeznania PIT-38 skarżący wykazał przychód z tytułu sprzedaży akcji w kwocie 161.723,10 zł, koszty uzyskania tego przychodu w kwocie 20.053,28 zł oraz dochód w kwocie 141.669,82 zł. W korekcie tej nie wykazano kwoty należnego podatku do zapłaty z tytułu sprzedaży akcji. Ponadto z wniosku o zwrot nadpłaty wynika, iż w 2004 r. Skarżący wpłacił podatek wyliczony z pierwotnego zeznania podatkowego w wysokości 26.917 zł. Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 8 lipca 2005 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. we wnioskowanej kwocie. W uzasadnieniu decyzji Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż przychód ze sprzedaży akcji P. S.A. nie jest objęty postanowieniami art. 19 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, ponieważ akcje te zostały przydzielone przez spółkę przejmującą w 2004 r., czyli ich faktyczne nabycie nastąpiło w 2004 r., a nie przed dniem 1 stycznia 2004 r. Zatem dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych akcji podlega opodatkowaniu w 2004 r., na podstawie art. 30b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm. dalej u.p.d.o.f.). Od powyższej decyzji skarżący złożył odwołanie, po rozpatrzeniu którego Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z dnia 15 września 2005r utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego. Na powyższą decyzję skarżący w dniu 14 października 2005 r. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2006 r. sygn. akt III SA/Wa 2915/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 15 września 2005 r. i stwierdził, iż uchylona decyzja nie może być wykonana w całości. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, iż organy podatkowe nie przeprowadziły prawidłowo postępowania podatkowego, którego skutkiem byłoby stwierdzenie lub odmowa stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zbycia papierów wartościowych. Organy podatkowe odmawiając uwzględnienia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, nie określiły wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży akcji P. S.A., nie przeprowadzono również analizy nabycia akcji pod kątem brzmienia art. 24 ust. 8 u.p.d.o.f. Dyrektor Izby Skarbowej przeprowadzając ponownie postępowanie odwoławcze uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż przy ponownym rozpatrzeniu sprawy należy zgodnie z zaleceniami Sądu ustalić kiedy podatnik nabył prawo własności do sprzedawanych akcji, jaki wpływ na opodatkowanie transakcji miało połączenie dwóch spółek kapitałowych, w wyniku którego w zamian za akcje spółki przejętej wydano akcje półki przejmującej. Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, iż przy ponownym rozpatrzeniu sprawy należy przeprowadzić analizę powołanego art. 24 ust. 8 u.p.d.o.f. w zestawieniu z ustalonym stanem faktycznym i przeprowadzić postępowanie w celu określenia przychodu z dokonanej transakcji, kosztów uzyskania, dochodu i podatku należnego za rok 2004 z tytułu dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Decyzją z dnia 16 kwietnia 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. w kwocie 26.917 zł. Od powyższej Decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego Skarżący wniósł odwołanie, w którym podniósł, iż nabycie odpłatnie zbywanych akcji nastąpiło przed 1 stycznia 2004 r., a organy podatkowe pominęły fakt, iż połączenie P. i P.M. S.A. nastąpiło na podstawie art. 492 Kodeksu Spółek Handlowych, a w takim przypadku nie dochodzi do nabycia nowych akcji. Decyzją z dnia 19 lipca 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego, stwierdzając, iż zbywane akcje zostały nabyte w 2004 r., w związku z czym zwolnienie określone w art. 19 ustawy zmieniającej i w art. 52 pkt 1 lit. b u.p.d.o.f. nie ma zastosowania. Na powyższą decyzję Dyrektora Izby Skarbowej skarżący wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego podnosząc zarzut naruszenia art. 19 ustawy zmieniającej, przez błędną wykładnię i uznanie, że zwolnienie wynikające z treści tego przepisu i art. 52 pkt 1 lit. b u.p.d.o.f. nie ma zastosowania. Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 21 stycznia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1720/07 uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 19 lipca 2007 r. stwierdzając, iż Dyrektor Izby Skarbowej przez przyjęcie, iż nabycie akcji nastąpiło w 2004 r. naruszył zaskarżoną decyzją przepis art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm. dalej ord. pod.) w zakresie obowiązku wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy oraz naruszył przepis art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), gdyż organy podatkowe nie dokonały analizy stanu faktycznego sprawy pod kątem treści art. 24 ust. 8 pkt 1-3 u.p.d.o.f. do czego zobowiązał je Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 kwietnia 2006 r. sygn. akt III SA/Wa 2915/05. Dyrektor Izby Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu odwołania decyzją z dnia 13 czerwca 2008 r. uchylił w całości zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. W decyzji organ odwoławczy wskazał, iż przed ponownym rozpatrzeniem sprawy, przyjmując zgodnie ze stanowiskiem Sądu, iż nabycie akcji nastąpiło przed 1 stycznia 2004 r., należy zbadać sposób nabycia akcji P. S.A na podstawie dokumentów regulujących zasady zbywania i ocenić sposób nabycia tych akcji pod kątem regulacji zawartej w art. 52 pkt 1 lit. b u.p.d.o.f., należy ocenić również, czy zbywane przez podatnika akcje były akcjami dopuszczonymi do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Dyrektor Izby Skarbowej nakazał również organowi pierwszej instancji, aby przed wydaniem decyzji w sprawie nadpłaty w związku ze złożeniem korekty zeznania podatkowego wszczął postępowanie podatkowe w celu ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego za 2004 r., gdyż rozstrzygnięcie to będzie miało wpływ na rozstrzygnięcie w sprawie nadpłaty. Postanowieniem z dnia 1 lipca 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2004 od dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych. W toku postępowania Naczelnik Urzędu Skarbowego ustalił sposób nabycia akcji P. SA, ustalił, czy zbywane akcje były dopuszczone do publicznego obrotu oraz przeprowadził postępowania w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2004. Decyzją z dnia 17 listopada 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2004 w wysokości 26.917 zł, uznając, iż do odpłatnego zbycia akcji nie ma zastosowania przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956). Powyższa decyzja została utrzymana w mocy przez decyzję Dyrektor Izby Skarbowej z dnia 13 marca 2009 r. Po przeprowadzeniu postępowania dotyczącego określenia prawidłowej wysokości zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji za rok 2004, Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 17 listopada 2008 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty. Decyzją z dnia 13 marca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał po powtórnej analizie utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji dotyczącą odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych. W uzasadnieniu organ wskazał, że z analizy akt sprawy wynika, iż podatek zapłacony na podstawie pierwszej wersji zeznania podatkowego PIT-38 jest podatkiem należnym, co potwierdzają decyzje organów podatkowych w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. W sprawie nie wystąpiły więc przesłanki do stwierdzenia nadpłaty, o których mowa w art. 72 § 1 w związku z art. 75 § 1 Ord. pod. a podatek, który wpłacono na konto Urzędu Skarbowego został uregulowany w prawidłowej wysokości, wynikającej z przepisów prawa podatkowego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Podatnik ma prawo do odsetek od nadpłaty powstałej w związku z wadliwym wezwaniem do zapłaty – wyrok NSA
    • Zmiany w Ordynacji podatkowej – tylko w zakresie oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TK i TSUE
    • Czy można skorygować wpłaty na PFRON, jeżeli pracodawca nie wliczał pracownika do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych
    • Podatek od nieruchomości w 2025 r. – zmiany w definicjach, zwolnieniach i zakresach opodatkowania
    • Podatnik ma prawo do otrzymania oprocentowania od nadpłaty powstałej na skutek zastosowania się do błędnej interpretacji – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 72 75
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 52
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.851.2025.1.MG
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.513.2025.2.MM
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.348.2025.5.BD; 0113-KDIPT2-3.4011.752.2025.5.JŚ
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.824.2025.2.BS
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.132.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    24.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.790.2025.1.DJD
    Czytaj więcej
    21.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.745.2025.2.MC
    Czytaj więcej
    21.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.775.2025.2.JS
    Czytaj więcej
    21.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.124.2025.1.TW
    Czytaj więcej
    20.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.630.2025.1.AS
    Czytaj więcej
    20.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.334.2025.4.MD; 0115-KDIT1.4011.782.2025.5.MK
    Czytaj więcej
    19.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.797.2025.1.EC
    Czytaj więcej
    18.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.494.2025.2.AP
    Czytaj więcej
    17.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.746.2025.2.PS
    Czytaj więcej
    17.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.682.2025.2.KKA
    Czytaj więcej
    14.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.509.2025.2.AP
    Czytaj więcej
    14.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.535.2025.4.KC; 0111-KDIB2-3.4015.339.2025.3.AD
    Czytaj więcej
    14.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.536.2025.4.KC; 0111-KDIB2-3.4015.338.2025.3.AD
    Czytaj więcej
    12.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.705.2025.2.PR
    Czytaj więcej
    07.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.330.2025.3.AD; 0114-KDIP3-2.4011.819.2025.3.MJ
    Czytaj więcej
    07.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.829.2025.4.KF 0111-KDIB2-3.4015.361.2025.5.MD
    Czytaj więcej
    07.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.809.2025.2.MKA 0111-KDIB2-3.4015.350.2025.2.JKU
    Czytaj więcej
    06.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.876.2021.9.MK1
    Czytaj więcej
    05.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.474.2025.2.DT
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.