Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2010 r., sygn. II OSK 1297/10
Bieg 21-dniowego terminu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 7 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) rozpoczyna się z dniem podania go do publicznej wiadomości.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno /spr./ Sędziowie: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia WSA del. Małgorzata Masternak-Kubiak Protokolant: asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 marca 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 1932/09 w sprawie ze skargi J. W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
II OSK 1297/10
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 marca 2010 r., VII SA/Wa 1932/09 oddalił skargę J. W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] sierpnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. W uzasadnieniu tego orzeczenia Sąd stwierdził, że nie jest zasadny zarzut, jakoby Wojewoda Lubuski podejmując rozstrzygnięcie z [...] czerwca 2009 r. (I instancja) dopuścił się naruszenia art. 5 ust. 5 ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczegółowych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 ze zm.). Otóż przepis ten w wersji właściwej obowiązującej przy podejmowaniu kwestionowanych rozstrzygnięć stanowił, że o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich (a więc takiej o jaką chodzi w przedmiotowej sprawie), albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych zawiadamiają w drodze obwieszczeń w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi oraz w prasie lokalnej. Rozbieżność w wykładni ww. przepisu pomiędzy organem a skarżącym sprowadza się do odmiennego rozumienia obowiązku zawiadomienia o wszczęciu postępowania w prasie lokalnej. Otóż skarżący uważa, że w przypadku, gdy na danym obszarze wydawanych jest kilka gazet o charakterze lokalnym to stosowne ogłoszenie winno zostać opublikowane co najmniej w dwóch gazetach o takim charakterze. W ocenie sądu z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić. Ani ww. przepis, ani żaden inny przepis ustawy z 10 kwietnia 2003 r. nie obliguje organu do dokonywania ogłoszeń (obwieszczeń) w dwóch gazetach będących w istocie prasą lokalną. Taki wymóg nie jest expresis verbis przewidziany. Twierdzenie, że chodzi tu w istocie o więcej niż jeden tytuł musiałoby być poparte stosownym zapisem ustawowym, który w sposób jasny i oczywisty kształtowałby obowiązek dokonania obwieszczeń. To, że art. 5 ust. 5 ww. ustawy mówi o prasie lokalnej oznacza, iż chodzi o obowiązek dokonania obwieszczenia (ogłoszenia) w co najmniej jednym tytule, który prasę lokalną reprezentuje.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty