21.10.2010

Wyrok NSA z dnia 21 października 2010 r., sygn. II OSK 1674/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bożena Walentynowicz Sędziowie Sędzia NSA Jan Paweł Tarno ( spr. ) Sędzia del. NSA Zdzisław Kostka Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 21 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 2 lipca 2009 r. sygn. akt II SA/Bk 83/09 w sprawie ze skargi J. F. na postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania prowadzenia robót budowlanych i zobowiązania do przedstawienia oceny technicznej robót budowlanych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II OSK 1674/09

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem 2 lipca 2009 roku, II SA/Bk 83/09 oddalił skargę J. F. na postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z [...] listopada 2008 r., nr [...] w przedmiocie wstrzymania prowadzenia robót budowlanych i zobowiązania do przedstawienia oceny technicznej robót budowlanych. W uzasadnieniu podniesiono, że podstawę materialnoprawną kwestionowanego rozstrzygnięcia stanowił art. 50 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 ze zm.). Przepis ten upoważnia organ nadzoru budowlanego do wstrzymania prowadzenia robót budowlanych realizowanych samowolnie w przypadkach innych niż określone w art. 48 ust. 1 i art. 49b ust. 1 ustawy. Stanowi on, że organ wstrzymuje prowadzenie robót budowlanych wykonywanych: 1) bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia lub 2) w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub 3) na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 30 ust. 1, lub 4) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę bądź w przepisach - art. 50 ust. 1. Treść tego przepisu wskazuje, że ustawodawca obejmuje ich dyspozycją dwie odmienne sytuacje: pierwszą określoną w ust. 1 pkt 1, tj. dotyczącą samowolnie realizowanych robót budowlanych niebędących budową i drugą określoną w ust. 1 pkt 2 - 4, tj. wszystkie roboty budowlane prowadzone w sposób tam wskazany. Przedmiotowa regulacja upoważnia zatem organ nadzoru budowlanego w przypadku, kiedy roboty budowlane prowadzone są w warunkach naruszenia prawa wdrożyć procedurę legalizacyjną. W konsekwencji wstrzymanie robót umożliwia przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego i podjęcie rozstrzygnięcia, co do dalszych losów realizowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne