Wyrok NSA z dnia 28 września 2010 r., sygn. II OSK 1476/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Leszczyński /spr./ Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia WSA del. Bogusław Cieśla Protokolant: Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 28 września 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Gliwice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt IV SA/Gl 68/10 w sprawie ze skargi Gminy Gliwice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 25 listopada 2009 r. nr NP/II/0911/272/338/09 w przedmiocie uchwały w sprawie iluminacji obiektów oraz budowy oświetlenia na ulicach, placach i skwerach oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt IV SA/Gl 68/10 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy Gliwice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 25 listopada 2009 r., nr NP/II/0911/272/338/09 w przedmiocie uchwały w sprawie iluminacji obiektów oraz budowy oświetlenia na ulicach, placach i skwerach. Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.
Uchwałą Rady Miejskiej w Gliwicach z dnia 15 października 2009 r., nr XXVIII/893/2009, w sprawie iluminacji obiektów zabytkowych oraz nie wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Miasta Gliwice, stanowiących jego własność lub nie stanowiących jego własności oraz budowy oświetlenia na ulicach, skwerach i placach nie zaliczonych do kategorii drogi publicznej, wydaną na wniosek Prezydenta Miasta, podjętą na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1591 z późn. zm.) w celu poprawy bezpieczeństwa obywateli oraz promocji Gminy Gliwice.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 25 listopada 2009 r., nr NP/II/0911/272/338/09, wydanym w oparciu o art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Wojewoda Śląski stwierdził nieważność powyższej uchwały. Zdaniem Wojewody Śląskiego, Rada Miejska nie posiadała umocowania prawnego do ustalenia warunków wspomnianego oświetlenia, bowiem art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zadania własne gminy obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciw powodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, natomiast art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym przekazuje do rozstrzygnięcia organu stanowiącego wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Przepis ten nie stanowi podstawy do podjęcia kwestionowanej uchwały, a tego rodzaju działanie po stronie organu stanowiącego samorządu terytorialnego narusza zasadę legalizmu zawartą w art. 7 Konstytucji RP. Norma ta stanowi zakaz domniemywania kompetencji organu, a więc nakaz interpretacji przepisów kompetencyjnych w sposób ścisły i z odrzuceniem w odniesieniu do organów władzy publicznej zasady "co nie jest zakazane, jest dozwolone" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 maja 2002 r. sygn. akt K 20/01, publ. OTK-A 2002 r. z.3 poz. 34).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty